הערה‘ :ויאמר שאול אל יהוה הבה תמים’? מה זה?
נאמר "וַיֹּאמֶר שָׁאוּל גֹּשׁוּ הֲלֹם כֹּל פִּנּוֹת הָעָם וּדְעוּ וּרְאוּ בַּמָּה הָיְתָה הַחַטָּאת הַזֹּאת הַיּוֹם. כִּי חַי יְהֹוָה הַמּוֹשִׁיעַ אֶת יִשְׂרָאֵל כִּי אִם יֶשְׁנוֹ בְּיוֹנָתָן בְּנִי כִּי מוֹת יָמוּת וְאֵין עֹנֵהוּ מִכָּל הָעָם. וַיֹּאמֶר אֶל כָּל יִשְׂרָאֵל אַתֶּם תִּהְיוּ לְעֵבֶר אֶחָד וַאֲנִי וְיוֹנָתָן בְּנִי נִהְיֶה לְעֵבֶר אֶחָד וַיֹּאמְרוּ הָעָם אֶל שָׁאוּל הַטּוֹב בְּעֵינֶיךָ עֲשֵׂה. וַיֹּאמֶר שָׁאוּל אֶל יְהֹוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל הָבָה תָמִים וַיִּלָּכֵד יוֹנָתָן וְשָׁאוּל וְהָעָם יָצָאוּ" (שמ"א יד,לח-מא).
מה הפשר "הבה תמים"? הלא שאול מחפש את החוטא ,לא את התמים?
נוסח הרבה יותר מובן ,בו שאול מציע לאל להשתמש באורים והתומים כדי למצוא את החוטא .האורים יסמנו אם שאול או יונתן בנו הם החוטאים ואילו סימון בתומים יברר שהעם חטא.
שימוש באורים בידי שאול נזכר בהמשך גם בנוח המסורה: "וַיִּשְׁאַל שָׁאוּל בַּיהֹוָה וְלֹא עָנָהוּ יְהֹוָה גַּם בַּחֲלֹמוֹת גַּם בָּאוּרִים גַּם בַּנְּבִיאִים" (שמ"א כח,ו).
כלומר ,מתברר לכאורה שישנו משפט שלם שנשמט מנוסח המסורה .משפט שניתן בקלות להבין איך סופר מעתיק יטעה וידלג עליו בשוגג ,כשעינו קופצת מ"אלהי ישראל" עד ב"בעמך ישראל" וימשיך עם "הבה תמים". עם הזמן הקריאה הפכה ל"תמים" במקום "תומים".
תגובות
הוסף רשומת תגובה