‫מתי חוברה פרשת ברכת משה לשבטי ישראל?‬

‫סדר השבטים בברכות משה הוא כך‪ :‬ראובן – יהודה – לוי – בנימין – יוסף (אפרים ומנשה) – זבולון ויששכר – גד‬ ‫– דן – נפתלי – אשר‪.‬‬ ‫סדר זה תמוה‪ ,‬שכן לא כך סדר לידתם בס' בראשית‪ ,‬וגם החלוקה אינה לפי האמהות‪ ,‬וגם שבט שמעון חסר ‫ברשימה‪.‬

חוקרים העלו בעבר את הסברה שסדר השבטים כאן‪ ,‬הוא לפי נחלות השבטים בארץ‪. ‬ראה איור‬ ‫(מויקיפדיה)‪:‬‬


האיור מתאר את הנחלות ע"פ החלוקה של ס' יהושע‪ ,‬כשסדר הברכות לשבטים דומה בעיקרון למפה זו ומתחיל‬ ‫מדרום‪.‬‬

‫תחילה נזכר "ראובן" היושב ממזרח לים‪-‬המלח‪ ,‬ולאחריו "יהודה" היושב במקביל בצידו המערבי של ים‪-‬המלח‪.‬‬
‫לאחר מכן נזכר "לוי" (על מיקומו נדבר בהמשך)‪ ,‬ולאחריו "בנימין" היושב מצידו הצפוני של יהודה‪‫.
אחריו נזכרו שבטי "יוסף" – "אפרים" ו"מנשה"‪ ,‬היושבים מצידו הצפוני של בנימין ומזרחה‪.‬‬
‫צפונה לשבטי יוסף יושבים "יששכר" ו"זבולון"‪ ,‬הנזכרים בסדר הברכות שניהם מיד לאחר יוסף‪.‬‬
מיקומו של "גד" בסדר הברכות חריג‪ ,‬שכן נחלתו מזרחה לבנימין‪ ,‬והיה צריך להיות מוזכר לאחר יהודה או בנימין‪.‬‬
שבט "דן" נזכר לאחר מכן ולאחריו "נפתלי"‪ ,‬שניהם ממוקמים צפונה ליששכר וזבולון‪ .‬במיקומו המאוחר של שבט‬ ‫דן‪.‬‬
‫אחרון נזכר "אשר" היושב מערבה לנפתלי‪.‬‬

‫ישנן מספר נקודות בסדר הברכות ובתוכנן היכולות ללמד אותנו על הזמן הכי מוקדם לחיבור ברכות‪-‬משה‪:
א) מיקומו של "לוי" לאחר יהודה ולפני בנימין‪ ,‬מכוון כנראה למקדש בירושלים‪ .‬שכן לשבט לוי עצמו הלא לא היתה ‫נחלה‪ .‬ ואם היה מכוון למקדשים קדומים יותר כשילה ובית‪-‬אל הצפוניים יותר‪ ,‬מיקומו של שבט לוי בברכות היה ‫צריך להיות אחרי בנימין ולא לפניו‪.‬‬
‫ב) מיקומו של "דן" לצד נפתלי מרמזת על נחלתו המאוחרת של שבט זה בצפון‪ ,‬ולא במרכז היכן שהוא ממוקם בס' ‫יהושע‪ ,‬ למרות שבתקופת השופטים ישבו עדיין מבני דן במרכז‪ ,‬כשמשון ומשפחתו‪ .‬מיקומו בצפון נזכר אף בתוכן‬ ‫הברכה עצמה – "דן יזנק מן הבשן" (לג‪,‬כב)‪.‬‬
ג) התעלמות מוחלטת משבט "שמעון"‪ ,‬מלמדת אף היא על תקופה מאוחרת‪ ,‬אז כבר בני שמעון שנחלתם היתה בתוך‬ נחלת יהודה התערו לחלוטין בקרב בני יהודה ואיבדו את זהותם השבטית‪.‬‬

‫ישראל קנוהל בספרו "השם" (הוצאת דביר‪ ,‬עמ' 113-112) דן בשאלת תיארוכה של ברכת‪-‬משה‪ .‬הוא מביא את ‫טיעניו של החוקר ג'פרי טיגאי כדלהלן‪:‬‬
‫א) בברכות מתוארים השבטים כולם כיושבים בנחלותיהם‪ ,‬מה שאומר שהברכות נכתבו לפני חורבנה של ממלכת ‫ישראל‪.‬‬
ב) בברכות אין זכר לפילוג וליריבות בין יהודה ואפרים‪ ,‬וא"כ הברכות נכתבו לפני פילוג הממלכה המאוחדת בימי‬ ירבעם ורחבעם‪.‬‬
‫ג) אזכורם של האורים והתומים מעיד גם על קדמות פרשה זו‪ ,‬שכן האורים והתומים אינם נזכרים במקרא לאחר‬ ‫תקופת דוד‪.‬‬
ד) שבט יהודה תופס מקום שולי בברכות‪ ,‬ומוקדש לו פסוק אחד בלבד‪ .‬מה שמעיד שהפרשה התחברה לפני ימי דוד‬ ‫ושלמה‪.‬‬
ה) בפרשה אין שום התייחסות למלך ממלכי ישראל או יהודה‪ ,‬יכולה להעיד שהפרשה נכתבה עוד לפני מלכות ‫שאול‪.‬‬
ו) אף הברכה לבנימין קצרה היא‪ ,‬ואינה מזכירה את עוצמתו הצבאית‪ ,‬מה שגם מרמז שהיא קודמת לימי שאול‪.‬‬
ז) האווירה השוררת בפרשה היא של חיים שלווים ללא איום צבאי מצד אויבים כלשהם‪.‬‬

‫לכן לדברי קנוהל‪ ,‬יש לתארך את חיבורה של פרשה זו לסוף המאה ה‪ 11-‬לפנה"ס‪ ,‬לאחר הניצחון של ישראל על ‫הפלשתים בימי שמואל ולפני המלכת שאול‪.‬‬

‫אך להבנתי ישנן מספר בעיות בטיעונים הנ"ל‪:‬‬
א) איזכור השבטים כיושבים כולם בנחלותיהם מתאים לזמן מעט קדום יותר מאשר חורבן ממלכת ישראל‪ ,‬כלומר‬ לפני גלות שבטי עבר הירדן המזרחי בימי תגלת פלאסר בשנת ‪ 732‬לפנה"ס‪.‬‬
‫ב) בברכות בהחלט יש איזכור ליריבות בין יהודה לשאר השבטים: "שְׁמַע יְהוָֹה קוֹל יְהוּדָה וְאֶל עַמּוֹ תְּבִיאֶנּוּ" (לג‪,‬ז)‪,‬‬ ‫יהודה מתואר למעשה כמי שמנותק מ"עמו"‪.‬‬
ד) אם נניח שהברכות הן יצירה 'ישראלית' מממלכת ישראל‪ ,‬מובן ביותר מדוע יהודה תופס מקום שולי יחסית ‫בברכות‪ .‬זה גם מסביר מדוע הברכה מאחלת ליהודה שיהיה מובא לעמו כנ"ל‪ ,‬ולא שעמו יכיר בו‪ .‬עם זאת יש לציין ‫שכפי שכבר דובר בעבר‪ , ‬את פסוק יא יש לשייך לסיום ברכתו של יהודה‪ ,‬ובכך איפוא יש לו ברכה מכובדת ולא ‫שולית וקצרה‪.‬‬
‫ה) יש בהחלט אזכור למלך משבטי יוסף: "תָּבוֹאתָה לְרֹאשׁ יוֹסֵף וּלְקָדְקֹד נְזִיר אֶחָיו" (לג‪,‬טז)‪ .‬נזר = כתר מלכות‪.‬‬ כלומר שוב ישנה כאן מלכות ישראלית‪ ,‬מהתאם להנחה שזו יצירה ישראלית ולא יהודאית‪.‬‬
ו) אי אזכור עוצמתו של בנימין יכולה גם לרמז על איחורה של הברכה‪ ,‬מאוחר בהרבה למפלת מלכות שאול ובנו‪.‬‬
ז) אדרבה, ‬מהברכות משתמע שעדיין ישנם איומים צבאיים על השבטים‪ .‬ראובן מתברך ב"יְחִי רְאוּבֵן וְאַל יָמֹת" (לג‪,‬ו)‪ ,‬ יהודה מתברך ב"וְעֵזֶר מִצָּרָיו תִּהְיֶה" ולכאורה גם ב"בָּרֵךְ יְהוָֹה חֵילוֹ וּפֹעַל יָדָיו תִּרְצֶה מְחַץ מָתְנַיִם קָמָיו וּמְשַׂנְאָיו מִן יְקוּמוּן" (יא)‪ ,‬ובנימין מתברך ב"יְדִיד יְהֹוָה יִשְׁכֹּן לָבֶטַח עָלָיו" (יב)‪ ,‬ויוסף מתברך ב"וְקַרְנֵי רְאֵם קַרְנָיו בָּהֶם עַמִּים יְנַגַּח יַחְדָּו אַפְסֵי אָרֶץ" (יז). ‫כך שבהחלט ניתן לומר שמשתקפים מהברכות איומים צבאיים מידי אויבים שעל כן מתברכים השבטים שיחזיקו ‫מעמד ואף ינצחו את אויביהם והקמים עליהם‪.‬‬

‫לדעתי יש לשער שהברכות נכתבו בימי שושלת עמרי ואחאב או אפילו מאוחר יותר - בימי ירבעם השני‪ ,‬אז היתה ממלכת ישראל‬ ‫אימפריה איזורית של ממש‪ ,‬שאף יהודה היתה וסאלית שלה‪ .‬אז למעשה כל שבטי ישראל היו כפופים למלך אחד‪ ,‬בין באופן‬ ‫ישיר ובין באופן עקיף‪ .‬ומתאימים דברי המשורר האומר "וַיְהִי בִישֻׁרוּן מֶלֶךְ בְּהִתְאַסֵּף רָאשֵׁי עָם יַחַד שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל" ‫(ה)‪.‬‬
וזה מתאים עם כך שבברכות, הדגש למעשה על הנושא הצבא ‬קיים בעיקר אצל שבטי יהודה ויוסף‪ .‬אך בעוד יוסף מתואר כגדול, עוצמתי וחזק‬ ‫המנצח את אויביו (וכבעל נחלה מבורכת בגשם ומלאת מגדים – כלכלה חזקה)‪ ,‬יהודה מתואר כחלש הזקוק ‫לעזרה כדי להנצל מאויביו‪.‬‬

‫[הדברים פורסמו על‪-‬ידי בפורום ביקורת המקרא בהיידפארק – ‪ ,25/4/2012‬בתיקוני ניסוח ותוספת קטנה - 07/10/2020]‬

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

‫האם הר חרמון הוא “הר האלהים”?‬

‫חג שמיני עצרת – המצאה מאוחרת?‬