עיון :מה השתבש ברשימת שמות המרגלים?
מדוע אפרים נזכר ברשימה לפני הכותרת של "למטה יוסף" שאמורה לכאורה לשמש כותרת הן למטה מנשה והן למטה אפרים?
סביר להניח שהכותרת "למטה יוסף" אכן היתה כותרת הן למנשה והן לאפרים ,אבל שסדר השבטים ברשימה השתבש במהלך הדורות בהעתקת סופר לכאורה.
מה איפוא היה הסדר המקורי של הרשימה?
בתורה אנו מוצאים הרבה רשימות של השבטים ,רוב הרשימות דומות זו לזו בעיקרן בסדר השבטים ,אולם יש ביניהן גם לא מעט הבדלים.
כפי שניתן להבחין ,בכל הרשימות הרלוונטיות נזכרים שבטי יוסף או כ"יוסף" בלבד או כאפרים ומנשה זה לזה זה.
רק ברשימתנו אפרים ומנשה נזכרים בנפרד ,דבר מחשיד לכשעצמו ,כשמיקום הכותרת "למטה יוסף" מאמת חשד זה כאמור.
דבר חריג נוסף ,הוא מיקומו של שבט זבולון ברשימה הנזכר בנפרד משבט יששכר .שכן בכל הרשימות ,מלבד רשימת העומדים על הר גריזים והר עיבל ,זבולון נזכר בצמוד ליששכר.
דבר נוסף שיש לתת לו שימת לב ,הוא עובדה שיששכר וזבולון נזכרים תדיר (ברשימות הרלוונטיות) לפני שבטי יוסף ובנימין.
צירוף נקודות אלו יחדיו מביא למסקנה המתבקשת ,לפיה הסדר המקורי של הרשימה היתה כזו (בסוגריים עגולות – הסדר ע"פ נוסח המסורה ,בסוגריים מרובעות – הסדר המשוחזר):
ראובן ,שמעון ,יהודה ,יששכר, (אפרים ,בנימין), זבולון ,מנשה, [אפרים ,בנימין], דן ,אשר ,נפתלי ,גד.
סדר זה זהה כמעט לגמרי לסדר נשיאי המפקד (רשימה ו') ,מלבד זה שברשימתנו גד נזכר אחרי נפתלי ולא לפניו.
נמצא שיש לשחזר את נוסח הפסוקים כך (בסוגריים עגולות – נוסח המסורה ,בסוגריים מרובעות – השיחזור):
"וְאֵלֶּה שְׁמוֹתָם לְמַטֵּה רְאוּבֵן שַׁמּוּעַ בֶּן זַכּוּר. לְמַטֵּה שִׁמְעוֹן שָׁפָט בֶּן חוֹרִי. לְמַטֵּה יְהוּדָה כָּלֵב בֶּן יְפֻנֶּה. לְמַטֵּה יִשָּׂשׂכָר יִגְאָל בֶּן יוֹסֵף. (לְמַטֵּה אֶפְרָיִם הוֹשֵׁעַ בִּן נוּן. לְמַטֵּה בִנְיָמִן פַּלְטִי בֶּן רָפוּא.) לְמַטֵּה זְבוּלֻן גַּדִּיאֵל בֶּן סוֹדִי. לְמַטֵּה יוֹסֵף לְמַטֵּה מְנַשֶּׁה גַּדִּי בֶּן סוּסִי. [לְמַטֵּה אֶפְרָיִם הוֹשֵׁעַ בִּן נוּן. לְמַטֵּה בִנְיָמִן פַּלְטִי בֶּן רָפוּא.] לְמַטֵּה דָן עַמִּיאֵל בֶּן גְּמַלִּי. לְמַטֵּה אָשֵׁר סְתוּר בֶּן מִיכָאֵל. לְמַטֵּה נַפְתָּלִי נַחְבִּי בֶּן וָפְסִי. לְמַטֵּה גָד גְּאוּאֵל בֶּן מָכִי. אֵלֶּה שְׁמוֹת הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר שָׁלַח משֶׁה לָתוּר אֶת הָאָרֶץ וַיִּקְרָא משֶׁה לְהוֹשֵׁעַ בִּן נוּן יְהוֹשֻׁעַ" (במ' יג,ד-טז).
עתה הכותרת "למטה יוסף" הגיונית ומשתמשת כותרת לשני שבטי יוסף – מנשה ואפרים ,והשבטים יששכר וזבולון צמודים לזה ומקדימים שניהם את שבטי יוסף ובנימין.
תגובות
הוסף רשומת תגובה