‫מתי אירעה פרשיית יהודה ותמר?‬

בס' בראשית ישנה רשימה של צאצאי יעקב שירדו עמו למצרים – "וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הַבָּאִים מִצְרַיְמָה יַעֲקֹב וּבָנָיו" (בר’ מו‪,‬ח)‪ .‬ברשימה נזכרים בין היתר נכדיו של יהודה‪ ,‬חצרון וחמול‪ ,‬בני בנו פרץ: "וּבְנֵי יְהוּדָה עֵר וְאוֹנָן וְשֵׁלָה וָפֶרֶץ וָזָרַח וַיָּמָת עֵר וְאוֹנָן בְּאֶרֶץ כְּנַעַן וַיִּהְיוּ בְנֵי פֶרֶץ חֶצְרֹן וְחָמוּל" (שם,יב)‪.‬‬

‫הזכרתם של חצרון וחמול כמי שירדו עם יעקב למצרים מעוררים קושי‪ ,‬שכן פרץ וזרח היו אז‪ ,‬לפי הסיפור‬ ‫המקראי‪ ,‬תינוקות רכים‪ .‬שכן על פי הסיפור על יהודה ובניו ותמר (בר' לח) הוא אירע רק לאחר שנמכר יוסף‬ ‫למצרים‪ ,‬ומאז עד ירידת יעקב למצרים עברו ‪ 20‬שנה‪ .‬ובכדי שיספיקו ער ואונן להינשא לתמר‪ ,‬וגם שהיא תמתין‬ ‫עד שיגדל שלה ויעבור זמן שלא ניתן לה להינשא לו‪ ,‬וגם שיבוא יהודה על כלתו תמר ותלד את פרץ וזרח‪ ,‬כל זה‬ ‫בתוך כ‪ 20-‬שנה הוא זמן דחוק מדי‪ ,‬ועוד לומר שהספיק פרץ ללדת שני בנים טרם ירידתו למצרים‪ ,‬זה כבר ממש‬ ‫לא יתכן בתוך ‪ 20‬שנה‪.‬‬

‫אך למעשה‪ ,‬על סמך מה התבססה ההנחה שסיפור יהודה ובניו תמר החל רק לאחר מכירת יוסף? – על סמך הפסוק‬ ‫המובא לאחר מכירת יוסף האומר "וַיְהִי בָּעֵת הַהִוא וַיֵּרֶד יְהוּדָה מֵאֵת אֶחָיו וכו'" (לח‪,‬א)‪ .‬כלומר‪ ,‬פסוק המובא לאחר‬ ‫מכירת יוסף האומר "בעת ההיא" מובנו לכאורה שבא לספר על אירוע שקרה לאחר המכירה‪.‬‬
‫אך ישנה אפשרות לומר שהסיפור אודות יהודה ותמר אינו במקומו‪ ,‬כך שלמעשה המילים "ויהי בעת ההוא" איבדו‬ את משמעותן המקורית‪.‬‬

‫הפרשן המסורתי אבן‪-‬עזרא אומר משהו אחר‪ ,‬לדבריו אין המשמעות של "בעת ההיא" בהכרח בכל מקום כפי מובנו‬ ‫הראשוני‪ .‬ ראה דבריו‪" :‬אין זאת העת כאשר נמכר יוסף רק קודם המכרו‪ .‬וכמוהו 'משם נסעו הגדגדה'‪' .‬בעת ההוא ‫הבדיל ה' את שבט הלוי'.‬ ושבט הלוי נבחר בשנה השנית ונסעו אל גדגד בשנת הארבעים" (לח‪,‬א)‪.‬‬
‫אך דבריו דחוקים‪ ,‬שכן בודאי גם הוא מסכים בפשטות ש"בעת ההיא" היא כפי מובנו הראשוני‪ .‬ומה הכריח את‬ ‫הסופר לכתוב את המילים "ויהי בעת ההיא"? מה הבעיה לפתוח במילים הבאות מיד אחר כך "וירד יהודה מאת‬ ‫אחיו וכו'"?‬
‫מה גם שזה לא ממש פותר את הבעיה‪ ,‬שכן יהודה היה בעת מכירת יוסף כבן ‪ 20‬(כיוון שיוסף היה בן ‪17‬‬), ‫וכנראה לא נשא את בת שוע אשתו הראשונה אלא שנים בודדות קודם לכן‪.‬‬
‫גם הראיה שהביא אבן עזרא מכך שישנו מקרה בעייתי נוסף לכאורה‪ ,‬אינו מוכיח כלום‪ .‬שכן שם כל הקטע ממנו בא‬ ‫להוכיח (דברים י‪,‬ו‪-‬ט) תקוע ללא משמעות על פי פשוטו של מקרא באמצע נאומו של משה (עיי"ש)‪ .‬ובסך הכל על‬ ‫פי דבריו יש להסיק כי יש לחלק את הקטע התקוע שם לשני קטעים נפרדים תקועים (י‪,‬ו‪-‬ז וח‪-‬ט)‪.‬‬

מ"ד קאסוטו בא לפתור את הסתירה אודות חצרון וחמול‪ ,‬בהנחה שחצרון וחמול נולדו רק לאחר הירידה למצרים‪.‬‬ ‫לדבריו חצרון וחמול נחשבו כבניהם של ער ואונן‪ ,‬בגלל הייבום שעשה יהודה בשכבו עם תמר כלתו‪ .‬ולכן בכלל‬ ‫שבעים יוצאי ירך יעקב יש למנות רק את ער ואונן ולא את חצרון וחמול‪ ,‬שלדבריו נולדו אכן רק מאוחר יותר‬ ‫במצרים‪ .‬והסיבה שנמנו ער ואונן אף שכבר מתו‪ ,‬הוא בכדי שלא ימעט המספר מ‪ ,70-‬שהיה מספר טיפולוגי‪.‬‬

‫אך תירוצו הוא בעייתי‪ ,‬שכן בעוד נמנו בכלל ה‪ 70-‬גם יוסף ובניו‪ ,‬שאמנם כבר היו במצרים ולא ירדו עם יעקב‪,‬‬ ‫אך מכל מקום כבר היו בחיים אז ושייך למנותם בכלל המניין של זמן הירידה למצרים‪ .‬אבל ער ואונן מתו עוד לפני‬ ‫הירידה‪ ,‬וחצרון וחמול עדיין לא נולדו בשעת הירידה‪ ,‬ומה שייך למנות את אי מי מהזוגות הללו בכלל ‪ 70‬יוצאי‬ ‫ירך יעקב "הבאים מצרימה"? מה גם שכדי להגיע ל‪ ,70-‬עדיין חסר אחד‪ ,‬ואין למעשה ‪ 70‬יוצאי ירך יעקב‪.‬‬

‫יוצא איפוא‪ ,‬שסביר יותר להניח שהקטע אודות יהודה ובניו ותמר הוא ממקור אחר ושלא במקומו‪ ,‬והעורך שתחב‬ ‫כאן את הסיפור לא שם לבו לקשיים שזה מעורר‪.‬‬

‫אם כי ישנם חוקרים שהצביעו על דמיון בביטויים בקטע מסויים בין פרשת יהודה ותמר לפרשת מכירת יוסף‪ ,‬אך‬ ‫קשה להכריע במשמעות של דמיון זה לענייננו‪.‬‬

‫ראה "וַיְשַׁלְּחוּ אֶת כְּתֹנֶת הַפַּסִּים וַיָּבִיאוּ אֶל אֲבִיהֶם וַיֹּאמְרוּ זֹאת מָצָאנוּ הַכֶּר נָא הַכְּתֹנֶת בִּנְךָ הִוא אִם לֹא. וַיַּכִּירָהּ וַיֹּאמֶר כְּתֹנֶת בְּנִי חַיָּה רָעָה אֲכָלָתְהוּ טָרֹף טֹרַף יוֹסֵף" (לז‪,‬לב‪-‬לג)‪.‬‬

‫והשווה‪:‬‬
‫"הִוא מוּצֵאת וְהִיא שָׁלְחָה אֶל חָמִיהָ לֵאמֹר לְאִישׁ אֲשֶׁר אֵלֶּה לּוֹ אָנֹכִי הָרָה וַתֹּאמֶר הַכֶּר נָא לְמִי הַחֹתֶמֶת וְהַפְּתִילִים וְהַמַּטֶּה הָאֵלֶּה. וַיַּכֵּר יְהוּדָה וַיֹּאמֶר צָדְקָה מִמֶּנִּי" (לח‪,‬כה‪-‬כו)‪.‬‬

‫בהקשר לעניינו מעניינים דברי קאסוטו הכותב: "את קושייה של השאלה הרגישו חוקרי המקרא זה זמן רב‪ ,‬ומימיו‬ ‫של שפינוזה ואילך ראו בה אחת הטענות החזקות ביותר נגד אחדות ספר בראשית‪ .‬שהרי ממש מן הנמנע הוא כי‬ ‫מתחת ידיו של מחבר אחד יצאו כתובים המכחישים זה את זה הכחשה בולטת שכזו"‪.‬‬

‫אפשרות אחרת שניתן לומר היא שמדובר במקור אחד ולא שניים‪ ,‬רק מדובר בסתירה פנימית שלא חישב הכותב‪.‬‬
‫אפשרות שלישית – שרשימת היורדים למצרים הינה ממקור אחר‪ ,‬ויתכן שזו האפשרות הכי סבירה בסופו של דבר‪.‬‬

‫[פורסם על‪-‬ידי במקור בפורום ביקורת המקרא באתר היידפארק – ‪ ,8/12/2010‬עם תיקוני נוסח]‬

‫נקודה היכולה לחזק את האפשרות לפיה סיפור יהודה ותמר הוא ממקור אחר‪ ,‬הוא מכך שישנה כאן לכאורה "חזרה‬ ‫מקשרת"‪.‬‬

‫סיפור מכירת יוסף נקטע במכירתו לפוטיפר‪ ,‬אז מסופר על יהודה ותמר‪ ,‬לאחר מכן חוזר הכתוב ליוסף בבית ‫פוטיפר‪ .‬והנה לפני שמספר הכתוב אודות יוסף בבית פוטיפר‪ ,‬הוא חוזר ומזכיר שיוסף נמכר לפוטיפר‪.‬‬
‫כך לפני סיפור יהודה ותמר נאמר‬ ‫"וְהַמְּדָנִים מָכְרוּ אֹתוֹ אֶל מִצְרָיִם לְפוֹטִיפַר סְרִיס פַּרְעֹה שַׂר הַטַּבָּחִים" (בר' לז‪,‬לו)‬, ולאחר מכן נאמר‬ ‫"וְיוֹסֵף הוּרַד מִצְרָיְמָה וַיִּקְנֵהוּ פּוֹטִיפַר סְרִיס פַּרְעֹה שַׂר הַטַּבָּחִים אִישׁ מִצְרִי מִיַּד הַיִּשְׁמְעֵאלִים אֲשֶׁר הוֹרִדֻהוּ שָׁמָּה" (בר' ‫לט‪,‬א)‪.‬‬

‫יש כאן לכאורה חזרה מקשרת לסיפור מכירת יוסף (ראה רש"י בר' לט‪,‬א)‪ ,‬אך יש לסייג שבעוד הפסוק אומר‬ ‫שה"מדנים" מכרו את יוסף לפוטיפר‪ ,‬הפסוק המקשר אומר שה"ישמעאלים" מכרוהו‪ ,‬אם כי ייתכן ש"מדנים"‬ ‫ו"ישמעאלים" הם שמות נרדפים (ר' בר' כה‪,‬ב)‪.‬‬

‫[פורסם על‪-‬ידי במקור בפורום ביקורת המקרא באתר היידפארק – ‪ ,16/1/2013‬עם תיקוני נוסח]‬

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

‫האם הר חרמון הוא “הר האלהים”?‬

‫חג שמיני עצרת – המצאה מאוחרת?‬

‫מתי חוברה פרשת ברכת משה לשבטי ישראל?‬