מי מממן את קרבנות הציבור?
נאמר "וְעַל הַנָּשִׂיא יִהְיֶה הָעוֹלוֹת וְהַמִּנְחָה וְהַנֵּסֶךְ בַּחַגִּים וּבֶחֳדָשִׁים וּבַשַּׁבָּתוֹת בְּכָל מוֹעֲדֵי בֵּית יִשְׂרָאֵל הוּא יַעֲשֶׂה אֶת הַחַטָּאת וְאֶת הַמִּנְחָה וְאֶת הָעוֹלָה וְאֶת הַשְּׁלָמִים לְכַפֵּר בְּעַד בֵּית יִשְׂרָאֵל" (יחז' מה,יז).
כלומר ,לדברי יחזקאל ,הנשיא הוא המממן את הקרבנות הציבוריים.
מי הוא הנשיא אצל יחזקאל?
כשיחזקאל משתמש במונח "נשיא" הוא מתכוין כפי הנראה למלך .כך יחזקאל מכנה גם את דוד: "וַאֲנִי יְהֹוָה אֶהְיֶה לָהֶם לֵאלֹהִים וְעַבְדִּי דָוִד נָשִׂיא בְתוֹכָם אֲנִי יְהֹוָה דִּבַּרְתִּי" (יחז' לד,כד) .כך עולה גם מההקבלה הבאה: "וְעַבְדִּי דָוִד מֶלֶךְ עֲלֵיהֶם וְרוֹעֶה אֶחָד יִהְיֶה לְכֻלָּם" (לז,כד) ,מול "וְדָוִד עַבְדִּי נָשִׂיא לָהֶם לְעוֹלָם" (שם,כה).
יחזקאל איפוא אומר שהמלך הוא זה שמממן את קרבנות הציבור ,בדומה לנאמר "וּמְנָת הַמֶּלֶךְ מִן רְכוּשׁוֹ לָעֹלוֹת לְעֹלוֹת הַבֹּקֶר וְהָעֶרֶב וְהָעֹלוֹת לַשַּׁבָּתוֹת וְלֶחֳדָשִׁים וְלַמּוֹעֲדִים כַּכָּתוּב בְּתוֹרַת יְהֹוָה" (דבה"ב לא,ג).
ע"פ פסוק זה על המלך היה לממן מרכושו את כל הקרבנות הקבועים (תמיד ,שבתות חדשים ומועדים) ,כפי שגם יחזקאל אומר שה"נשיא" צריך להקריב את קרבנות המועדים וכו'.
ייתכן שכך גם הכוונה בקטע הבא: "אָז הֶעֱלָה שְׁלֹמֹה עֹלוֹת לַיהֹוָה עַל מִזְבַּח יְהֹוָה אֲשֶׁר בָּנָה לִפְנֵי הָאוּלָם. וּבִדְבַר יוֹם בְּיוֹם לְהַעֲלוֹת כְּמִצְוַת מֹשֶׁה לַשַּׁבָּתוֹת וְלֶחֳדָשִׁים וְלַמּוֹעֲדוֹת שָׁלוֹשׁ פְּעָמִים בַּשָּׁנָה בְּחַג הַמַּצּוֹת וּבְחַג הַשָּׁבֻעוֹת וּבְחַג הַסֻּכּוֹת" (דבה"ב ח,יב-יג) – ע"פ הנ"ל יש לפרש ,שהכוונה היא ששלמה מימן את הקרבנות הקבועים.
מעניינת העובדה שכך היה בתקופת בית-שני ,שהמלכים הנכרים (חלקם לפחות) מימנו את עיקר הוצאות המקדש.
כך דריוש הראשון ,המצווה לתת את הוצאות המקדש יום ביומו: "וּמָה חַשְׁחָן וּבְנֵי תוֹרִין וְדִכְרִין וְאִמְּרִין לַעֲלָוָן לֶאֱלָהּ שְׁמַיָּ א חִנְטִין מְלַח חֲמַר וּמְשַׁח כְּמֵאמַר כָּהֲנַיָּא דִי בִירוּשְׁלֶם לֶהֱוֵא מִתְיְהֵב לְהֹם יוֹם בְּיוֹם דִּי לָא שָׁלוּ. דִּי לֶהֱוֹן מְהַקְרְבִין נִיחוֹחִין לֶאֱלָהּ שְׁמַיָּא וּמְצַלַּיִן לְחַיֵּי מַלְכָּא וּבְנוֹהִי" (עז' ו,ט-י).
בעברית' :ואשר הם צריכים ובני-בקר ואילים וכבשים ועולות לאלהי השמים מטים מלח יין ושמן כמאמר הכהנים אשר בירושלים יהי ניתן להם יום יום בלא שגגה .שיהיו מקריבים ניחוחים לאלהי השמים ומתפללים על חיי המלך ובניו' (עולם התנ"ך ,דניאל ,עזרא ונחמיה עמ' 166).
גם מאוחר יותר בתקופה ההלניסטית – בימי אנטיוכוס השלישי ,ציווה המלך לממן את הוצאות המקדש" :וראשית כל קיבלנו מתוך יראת שמים החלטה להעניק להם ,לצרכי הקרבנות ,הקצבה של בהמות קרבן ושל יין ושל שמן ולבונה ,בשווי של עשרים אלף [אדרכמונים] ארטבות קרושות של סולת ,בהתאם למנהג המקום ,בערך של אלף ארבע מאות וששים מדימנים של חיטה , ושלוש מאות ושבעים וחמישה מדימנים של מלח" (קדמוניות היהודים יב140 ,).
[הדברים פורסמו על-ידי במקור בפורום ביקורת המקרא באתר היידפארק – ,28/3+6/12/2012עם תיקוני ניסוח]
תגובות
הוסף רשומת תגובה