‫האם המקור הכוהני מכיר בריכוז הפולחן?‬

אחת השאלות בחקר המקרא היא האם המקור הכוהני (ס"כ) קדום למקור הדויטרונומיסטי (ס"ד – ספר דברים) כפי‬ ‫הסדר שהם לפנינו בתורה – זוהי עמדתם של יחזקאל קויפמן ואחרים‪ ,‬או שס"ד קדום לס"כ כפי התפישה הרווחת‬ ‫במחקר מאז וולהאוזן‪.‬‬

‫אחת הטענות העיקריות של קויפמן להקדמת זמן חיבורו של ס"כ‪ ,‬עוד לפני תקופת חזקיהו‪ .‬היא הטענה בדבר‬ ‫התעלמותו של ס"כ מהמהפכה של ס"ד – "אחדות הפולחן"‪ .‬בעוד ס"ד דורש לרכז את הפולחן במקום אחד –‬ ‫"במקום אשר יבחר יהוה"‪ ,‬בס"כ אין דרישה שכזו וישנה לכאורה התעלמות מריכוז הפולחן‪.‬‬
‫ראה דבריו (כרך א' עמ' ‪201‬): "בס"כ אין השפעה של ס"ד‪ ,‬אבל גם בס"ד אין השפעה של ס"כ‪ .‬מצד זה אין‬ ‫הכרע‪ ,‬איזה מהם קודם‪ .‬אולם ההכרע בא מצד אחר‪ :‬מצד ידיעותינו על השפעתו ההיסטורית של רעיון אחדות‬ ‫הפולחן‪ .‬אין ספק בדבר‪ ,‬שמימי חזקיהו התחילה התורה על דבר אחדות הפולחן כובשת את הלבבות‪ .‬בימי יאשיהו‬ ‫הוצאו כל המסקנות מתורה זו‪ .‬והיהדות לא נשתחררה עוד מעול שלטונה‪ .‬היא מושלת בכנסיה היהודית של ימי בית‬ ‫שני‪ .‬ולפיכך לא יתכן בהחלט‪ ,‬שתורה כהנית‪ ,‬שנוצרה בתקופה הזאת לא יהיה בה כל רושם מן האידאה ההיא‪ .‬ס"כ‬ ‫נתהוה איפוא בהכרח לפני תקופת חזקיהו‪ ,‬היינו לפני התהוותה של השכבה המשנה תורתית שבס' דברים"‪.‬‬

‫פרופ' מנחם הרן ענה על טענתו של קויפמן בצורה מעניינת‪.‬‬
‫לדבריו‪ ,‬מחנה ישראל במדבר‪ ,‬בגלל היותו כולל ומקיף את כל העם כולו לשבטיו‪ ,‬היה למעשה ייצוג 'ארץ ישראל'‬ ‫דמיונית הנודדת במדבר עד לכנען‪ .‬אך ב'ארץ ישראל' הסמלית הזאת יש בה רק מקדש אחד ובמיקום אחד‪ ,‬כשגם‬ ‫במהלך מסע המסעות כשסדר המחנות מתפרק המשכן וכליו נוסעים במרכז‪ ,‬וכשחונים תמיד חוזרת 'מחנה ארץ‬ ‫ישראל' עם המשכן – מקדש יחיד ובמקום אחד קבוע‪.‬‬
‫החידוש איפוא בס"כ בענין זה לעומת ס"ד‪ ,‬הוא שאליבא דס"כ ריכוז הפולחן אינו רק ציווי שאמור להתקיים רק‬ ‫לאחר הכניסה לארץ אלא שכך היה מלכתחילה – גם המשכן אמור להיות במקום נבחר קבוע במרכז שבטי ישראל‬ ‫– 'ארץ ישראל'‪.‬‬
‫למעשה‪ ,‬זה קשור לכל עניין הפולחן במדבר בכלל‪ .‬בעוד לפי ס"ד לא היה פולחן מוסדר במדבר אלא ההסדרה‬ ‫מתחילה רק לאחר הכניסה לארץ כנען‪ ,‬לפי ס"כ הפולחן היה מוסדר כבר מלכתחילה בזמן הנדודים במדבר –‬ ‫המדבר הוא המצב האידאלי‪ .‬ראו בהרחבה בענין כאן‪.‬‬

‫שני קטעים מדברי הרן בענין‪:‬‬
"הואיל והמחנה הזה מקיף את כל שבטי ישראל‪ ,‬משמע שהוא מעין דיאגרמה‪ ,‬סמלית וסכימטית ביותר‪ ,‬של הארץ‪,‬‬ ‫ארץ ישראל, שהשבטים מיושבים בה למעשה‪‬. [...] ולפי שכל 'ארץ ישראל' זו אין בה אלא מקדש אחד ומיוחד‪,‬‬ ‫משמע שלפי התפיסה הכוהנית אין עבודת האלהים נחשבת לכשרה ולבעלת תוקף אלא אם כן היא מתקיימת במקום‬ ‫אחד מסוים‪ .‬השקפת עולמו של המקור הכוהני מושתתת אפוא על ריכוז הפולחן" (מ' הרן‪ ,‬מקרא ועולמו‪ ,‬עמ' 94‬‬).
"לכאורה אין המקור הכוהני מכיר קדושת מקום‪ ,‬ואף על פי כן אין ספק שרעיון ריכוז הפולחן שולט בו. [...] ‫העובדה המכרעת היא‪ ,‬שלפי התפיסה הכוהנית יש לו למשכן מקום קבוע בתוך המחנה והוא בדיוק במרכזם של‬ ‫שנים עשר השבטים‪ .‬לעולם אין המשכן משנה את מקומו בין השבטים‪ ,‬והרי השבטים בכללם אינם אלא 'ארץ‬ ‫ישראל' אידיאלית המיטלטלת מסיני לכנען‬ [...]. זאת אומרת‪ ,‬שדווקא בטילטול מקום הפולחן מתגלה נוקשותה‬ ‫(העיונית) של ההשגה הכוהנית בענין הריכוז‪ .‬ספר דברים מניח שעתיד היה מקום הבחירה להיקבע רק לאחר‬ ‫ההתנחלות בארץ ועד שלא עברו ישראל את הירדן עשו 'איש הישר בעיניו' (דב' יב‪,‬ח‪-‬יא)‪ .‬לפי השגת המקור‬ ‫הכוהני נקבע 'מקום הבחירה' בלבו של מחנה ישראל כבר משעה שנתן להם ה' את בריתו בסיני, ומכאן ואילך שוב‬ ‫אין למקום כזה ביטול ועקירה" (שם‪ ,‬עמ' 98-97‬‬).

‫נקודה שהרן לא עומד עליה‪ ,‬היא שסידור השבטים במחנות במדבר דומה במידה רבה לסדר נחלות השבטים בארץ‪,‬‬ ‫מה שמדגיש הרבה יותר שרעיון סדר המחנות במדבר היה אכן 'ארץ ישראל' סמלית כשבמרכזה משכן – מקדש‬ ‫במקום אחד‪.‬‬

סדר הנחלות בכנען בס' יהושע לפני מעבר שבט דן צפונה (יוצר: Janz)

‫במדבר‪ ,‬השבטים שחנו בצד צפון הם‪ :‬דן‪ ,‬אשר ונפתלי‪.‬‬
‫בנחלות השבטים ביהושע‪ :‬אשר ונפתלי הם שני השבטים הצפוניים ביותר‪ .‬דן אמנם נחל תחילה במרכז‪ ,‬אך נדד‬ ‫מאוחר יותר וישב לצד שבט נפתלי‪ .‬כך שאכן ‪ 3‬שבטים אלו הם הצפוניים ביותר בא"י‪.‬‬

‫במדבר‪ ,‬השבטים שחנו בצד מערב הם‪ :‬אפרים‪ ,‬מנשה ובנימין‪.‬‬
‫בנחלות השבטים ביהושע‪ :‬שלושת השבטים הללו הם אלו שנחלו במרכז הארץ מצד לצד (מנשה משני צדי הירדן‬ ‫עד לים ממערב)‪.‬‬

‫במדבר‪ ,‬השבטים שחנו בצד דרום הם‪ :‬ראובן‪ ,‬שמעון וגד‪.‬‬
‫בנחלות השבטים ביהושע‪ :‬ראובן וגד הם שני השבטים הדרומיים בעבר הירדן המזרחי‪ ,‬ושמעון הוא השבט הדרומי‬ ‫בעבר הירדן המערבי בתוך נחלת יהודה‪.‬‬

‫במדבר‪ ,‬השבטים שחנו בצד מזרח הם‪ :‬יהודה‪ ,‬יששכר וזבולון‪.‬‬
‫בנחלות השבטים ביהושע‪ :‬יהודה‪ ,‬יששכר וזבולון‪ ,‬הם שלושת השבטים הנותרים‪ .‬שלושתם יושבים בצד המזרחי‬ ‫של א"י המערבית‪ .‬ושלושתם 'מקיפים' מלמעלה ומלמטה את שבטי המרכז ("מערב")‪.‬‬

‫כפי שניתן לראות‪ ,‬הסכמה של סדר המחנות במדבר דומה במידה רבה לסדר נחלות השבטים בא"י‪ .‬מה שמחזק‬ ‫מאוד את טענת הרן שס"כ רואה את המשכן כעומד 'במקום נבחר' וקבוע במרכז שבטי ישראל‪ ,‬כפי שהיה המקדש‬ ‫בירושלים‪ ,‬ושס"כ דוגל בבירור בריכוז הפולחן בדומה לס"ד‪.‬‬

‫[פורסם על‪-‬ידי במקור בפורום ביקורת המקרא בהיידפארק – ‪ ,1/8/2017‬עם הגהה ותוספת קטנה]‬

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

‫האם הר חרמון הוא “הר האלהים”?‬

‫חג שמיני עצרת – המצאה מאוחרת?‬

‫מתי חוברה פרשת ברכת משה לשבטי ישראל?‬