‫עיון‪ :‬האם אביה מלך יהודה התחתן עם אמא‬ ‫שלו? – טעות ותיקון כושל‬

‫נאמר "וּבִשְׁנַת עֶשְׂרִים לְיָרָבְעָם מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל מָלַךְ אָסָא מֶלֶךְ יְהוּדָה. וְאַרְבָּעִים וְאַחַת שָׁנָה מָלַךְ בִּירוּשָׁלָם וְשֵׁם אִמּוֹ מַעֲכָה בַּת אֲבִשָׁלוֹם" (מל"א טו‪,‬ט‪-‬י)‪.‬‬
‫רגע‪ ,‬אבל מעכה בת אבשלום הלא היתה סבתא שלו‪ ,‬אמא של אביו אבים (אביה)‪ ,‬לא אמא שלו!!!‬

‫מספר פסוקים קודם לכן‪ ,‬אודות אביו של אסא – אבים‪ ,‬נאמר "וּבִשְׁנַת שְׁמֹנֶה עֶשְׂרֵה לַמֶּלֶךְ יָרָבְעָם בֶּן נְבָט מָלַךְ אֲבִיָּם עַל יְהוּדָה. שָׁלֹשׁ שָׁנִים מָלַךְ בִּירוּשָׁלָם וְשֵׁם אִמּוֹ מַעֲכָה בַּת אֲבִישָׁלוֹם" (שם‪,‬א‪-‬ב)‪.‬‬

‫אז אולי זו טעות‪ ,‬ואמא של אסא לא היתה מעכה?‬
‫הבעיה היא שבהמשך אודות אסא‪ ,‬מעכה נזכרת שוב כאמו‪ ,‬נאמר "וְגַם אֶת מַעֲכָה אִמּוֹ וַיְסִרֶהָ מִגְּבִירָה אֲשֶׁר עָשְׂתָה מִפְלֶצֶת לַאֲשֵׁרָה וַיִּכְרֹת אָסָא אֶת מִפְלַצְתָּהּ וַיִּשְׂרֹף בְּנַחַל קִדְרוֹן" (שם‪,‬יג)‪.‬‬

‫ברור הדבר שבאחד מהקטעים הללו שם אם המלך הוא טעות‪ ,‬שם אמו של אבים או שם אמו של אסא בנו‪.‬‬

‫אך הבעיה מסתבכת עוד יותר‪ ,‬שכן בס' דברי הימים נאמר אודות רחבעם אביו של אביה: "וְאַחֲרֶיהָ לָקַח אֶת מַעֲכָה בַּת אַבְשָׁלוֹם וַתֵּלֶד לוֹ אֶת אֲבִיָּה וְאֶת עַתַּי וְאֶת זִיזָא וְאֶת שְׁלֹמִית. וַיֶּאֱהַב רְחַבְעָם אֶת מַעֲכָה בַת אַבְשָׁלוֹם מִכָּל נָשָׁיו וּפִילַגְשָׁיו [...] וַיַּעֲמֵד לָרֹאשׁ רְחַבְעָם אֶת אֲבִיָּה בֶן מַעֲכָה לְנָגִיד בְּאֶחָיו כִּי לְהַמְלִיכוֹ" (דבה"ב יא‪,‬כ‪-‬כב)‪.‬‬
‫מקטע זה (שאין לו מקבילה בס' מלכים) עולה כי מעכה היתה אשתו של רחבעם ואמו של אביה‪ ,‬כמו שכתוב בס' ‫מלכים‪.‬‬
‫אבל מצד שני בהמשך נאמר "בִּשְׁנַת שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה לַמֶּלֶךְ יָרָבְעָם וַיִּמְלֹךְ אֲבִיָּה עַל יְהוּדָה. שָׁלוֹשׁ שָׁנִים מָלַךְ בִּירוּשָׁלַם וְשֵׁם אִמּוֹ מִיכָיָהוּ בַת אוּרִיאֵל מִן גִּבְעָה" (דבה"ב יג‪,‬א‪-‬ב)‪.‬‬
‫לפי קטע זה אביה היה בנה של "מיכיהו בת אוריאל" ולא בנה של "מעכה בת אבשלום" שהוזכרה לעיל בפירוש‬ ‫כאמו‪.‬‬

‫אבל מצד שלישי בהמשך (בקטע מקביל לס' מלכים) אודות אסא בן אביה‪ ,‬נאמר שמעכה היתה אמו של אסא‪ ,‬כמו‬ ‫באזכור השני בס' מלכים – "וְגַם מַעֲכָה אֵם אָסָא הַמֶּלֶךְ הֱסִירָהּ מִגְּבִירָה אֲשֶׁר עָשְׂתָה לַאֲשֵׁרָה מִפְלָצֶת וַיִּכְרֹת אָסָא אֶת מִפְלַצְתָּהּ וַיָּדֶק וַיִּשְׂרֹף בְּנַחַל קִדְרוֹן" (דבה"ב טו‪,‬טז)‪.‬‬

‫אז מה קורה כאן?‬
‫ראינו סתירה אחת בס' מלכים וסתירה כפולה בדבה"י‪.‬‬

‫סתירה בס' מלכים – האם מעכה בת אבשלום היתה אמו של אבים או אמו של אסא בנו.‬
‫סתירה כפולה בס' דבה"י – האם מעכה בת אבשלום היתה אמו של אביה או אמו של אסא בנו, כנ"ל. והאם אמו של‬ ‫אביה היתה מעכה או מיכיהו בת אוריאל?.

‫הטעות בס' מלכים ברורה‪ ,‬עם זאת השאלה היא איזו מהאמהות אינה האמא הנכונה? האם מעכה היתה אמו של‬ ‫אבים או אמו של אסא בנו?‬
‫אולי מכך שמעכה נזכרת כאמו של אסא גם בהמשך תיאור פועלו כנ"ל‪ ,‬ניתן לשער שבגירסה המקורית מעכה היתה‬ ‫אכן אמו ושמה של אמו של אבים אביו היה שונה (האם בכל זאת "מיכיהו בת אוריאל" הנזכרת בדבה"י?)‪.‬‬

‫להערכתי מה שקרה בדבה"י‪ ,‬הוא שהכותב שראה את הסתירה בס' מלכים רצה לתקן אותה‪ ,‬ולכן שינה בקטע אחד‬ ‫את שמה של אם אביה ל"מיכיהו בת אוריאל" כדי 'לפתור' את הסתירה אודות מעכה‪ ,‬אבל 'שכח' ששני פרקים‬ ‫קודם לכן כתב בלשונו (בקטע ללא מקבילה בס' מלכים) שמעכה דווקא כן היתה אמו של אביה‪.‬‬
‫ישנה גם אפשרות נוספת‪ ,‬שהקטע בדבה"י ש"מיכיהו בת אוריאל" היתה אמו של אביה הוא הגירסה המקורית‬ ‫שהיתה גם בס' מלכים‪ ,‬אבל מכך שמחבר דבה"י בלשונו מספר קודם לכן שמעכה היתה אמו של אביה‪ ,‬מוכח שהוא‬ ‫הכיר גירסה דומה לזו שלפנינו בס' מלכים‪ ,‬לפיה מעכה היתה אמו של אביה‪ .‬כלומר‪ ,‬גם בגירסה שלפניו היתה‬ ‫קיימת הסתירה של ס' מלכים‪.‬‬

‫זו דוגמה לטעות מוכחת בס' מלכים ולנסיון תיקון כושל בס' דבה"י‪.‬‬

‫[הדברים פורסמו על‪-‬ידי בפורום ביקורת המקרא בהיידפארק – ‪ ,27/11/2013‬ובעריכה מחודשת ותוספת - 10/01/2021]‬

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

‫האם הר חרמון הוא “הר האלהים”?‬

‫חג שמיני עצרת – המצאה מאוחרת?‬

‫מתי חוברה פרשת ברכת משה לשבטי ישראל?‬