‫סתירה‪ :‬האם נבלת בהמה טהורה מטמאת?‬

נאמר "וְכִי יָמוּת מִן הַבְּהֵמָה אֲשֶׁר הִיא לָכֶם לְאָכְלָה הַנֹּגֵעַ בְּנִבְלָתָהּ יִטְמָא עַד הָעָרֶב" (ויק' יא‪,‬לט)‪ ,‬דהיינו נבלת‬ ‫בהמה טהורה מטמאת במגע‪.‬‬
‫אך האמנם?!‬

‫נאמר "אוֹ נֶפֶשׁ אֲשֶׁר תִּגַּע בְּכָל דָּבָר טָמֵא אוֹ בְנִבְלַת חַיָּה טְמֵאָה אוֹ בְּנִבְלַת בְּהֵמָה טְמֵאָה אוֹ בְּנִבְלַת שֶׁרֶץ טָמֵא וְנֶעְלַם מִמֶּנּוּ וְהוּא טָמֵא וְאָשֵׁם" (ויק' ה‪,‬ב)‪.‬‬

‫למה נבלת בהמה טהורה אינה נזכרת בפסוק אם גם היא מטמאת בנגיעה בה?‬
‫האם ישנה כאן סתירה אם נבלת בהמה המותרת באכילה מטמאת או לא?‬

‫אם עצם ההיטמאות היא האיסור זה מובן‪ ,‬כי הרי אסור לגעת בנבלת בהמה טמאה "מִבְּשָׂרָם לֹא תֹאכֵלוּ וּבְנִבְלָתָם לֹא תִגָּעוּ טְמֵאִים הֵם לָכֶם" (ויק' יא‪,‬ח)‪ ,‬אבל אין איסור נגיעה בנבלת בהמה טהורה אף שהנגיעה עצמה מטמאת כנ"ל‪.‬‬

‫אך יש פסוק אחר ממנו עולה לכאורה הסתירה הזו: "וְנֶפֶשׁ כִּי תִגַּע בְּכָל טָמֵא בְּטֻמְאַת אָדָם אוֹ בִּבְהֵמָה טְמֵאָה אוֹ בְּכָל שֶׁקֶץ טָמֵא וְאָכַל מִבְּשַׂר זֶבַח הַשְּׁלָמִים אֲשֶׁר לַיהוָֹה וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הַהִוא מֵעַמֶּיהָ" (ויק' ז‪,‬כא)‪.‬‬

‫כאן יש בעיה‪ ,‬למה נזכרה רק נבלת בהמה טמאה ולא גם בהמה טהורה‪ ,‬הלא אף נבלת בהמה טהורה מטמאת כנ"ל?‬

‫ולמה בזמן הטומאה אם אכל הטמא מהשלמים לא יהא חייב כרת? למה שדינו יהיה שונה מטמא מנבלת בהמה‬ ‫טמאה?‬

‫יתכן שיש כאן אכן סתירה אם נבלת בהמה טהורה מטמאת בנגיעתה או לא‪ .‬ע"פ ויק' יא הנגיעה מטמאת‪ ,‬אף שאין‬ ‫איסור בנגיעה (כי מותר לאכול את הנבלה)‪ .‬ואילו ע"פ ויק' ז (ואולי אף ה‪,‬ב) נגיעה בנבלת בהמה טהורה אינה‬ ‫מטמאת‪.‬‬
‫אם אכן כך‪ ,‬יובן יותר מדוע בהמה המותרת באכילה מכונה "בהמה טהורה" – דהיינו‪ ,‬מכיון שהיא אינה מטמאת‪,‬‬ ‫בניגוד ל"בהמה טמאה" האסורה באכילה‪ ,‬ואם כך‪ ,‬סימן שטומאת נבלת בהמה טהורה הינה התפתחות מאוחרת‪.‬‬

‫[פורסם על‪-‬ידי במקור בפורום ביקורת המקרא באתר היידפארק – ‪ ,21/1/2012‬עם תוספת]‬

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

‫האם הר חרמון הוא “הר האלהים”?‬

‫חג שמיני עצרת – המצאה מאוחרת?‬

‫מתי חוברה פרשת ברכת משה לשבטי ישראל?‬