רשימת מלכי אדום – הוכחה לאיחור כתיבת התורה
אחד הנושאים המרתקים בביקורת המקרא הוא נושא תיארוך ספרי המקרא ובראשם ספר התורה והנה מעיון בתורה עולה כי הכותבים כלל לא העלו על דעתם להציג את התורה (את ה"חומש") כמי שנכתבה בימיו ובידו של משה. דוגמה מפורסמת מבין הראיות למסקנה זו היא רשימת מלכי אדום בתורה.
כוונת הכותב כנראה לספר על מלכי אדום שמלכו בה לפני שדוד המלך הסיר את המלוכה מאדום והעמיד בה נציבים .ראו "וַיָּשֶׂם בֶּאֱדוֹם נְצִבִים בְּכָל אֱדוֹם שָׂם נְצִבִים וַיְהִי כָל אֱדוֹם עֲבָדִים לְדָוִד וַיּוֹשַׁע יְהֹוָה אֶת דָּוִד בְּכֹל אֲשֶׁר הָלָךְ" (שמ"ב ח,יד) .אודות ימי שלמה מסופר שאחד מזרע המלוכה ניסה למרוד בשלמה: "וַיָּקֶם יְהֹוָה שָׂטָן לִשְׁלֹמֹה אֵת הֲדַד הָאֲדֹמִי מִזֶּרַע הַמֶּלֶךְ הוּא בֶּאֱדוֹם" (מל"א יא,יד) – השם "הדד" נזכר ברשימת מלכי אדום (בר' לו,לה-לו), ולפי גירסת דברי-הימים שמו של המלך האחרון באדום גם היה "הדד" (דבה"א א,נ-נא).
![]() |
הרי אדום. מבט מהר תמנע צילום: דניאל דוקטופסקי |
המצב של העדר מלוכה באדום מתואר כמי שהמשיך עוד בימי יהושפט מלך יהודה: "וּמֶלֶךְ אֵין בֶּאֱדוֹם נִצָּב מֶלֶךְ" (מל"א כב,מח), אך בימי יהורם בנו כבר מרדו אדום ביהודה והמליכו על עצמם מלך: "בְּיָמָיו פָּשַׁע אֱדוֹם מִתַּחַת יַד יְהוּדָה וַיַּמְלִכוּ עֲלֵיהֶם מֶלֶךְ" (מל"ב ח,כ).
נמצא איפוא ,שסביר להניח שרשימת מלכי אדום נכתבה מתי שהוא לאחר ימי דוד ,לפני החזרת המלוכה לאדום בימי יהורם בן יהושפט ,אם כי אין לפסול שייתכן ונכתבה לאחר החזרת המלוכה לאדום אף שכבר היה אז לכאורה פחות עניין ברשימה.
תגובות
הוסף רשומת תגובה