‫קרי וכתיב לעזרת תיארוך מגילת שיר השירים‬

המעיין היטב בקרי וכתיב במקרא‪ ,‬ישים לב כי ככל הנראה רוב השינויים משקפים שינויים בצורות הכתיב של השפה‬ ‫העברית והארמית (או סתם טעויות כתיב)‪.‬‬
‫ומעניין בהקשר זה אחד מהקרי וכתיב בשיה”ש‪ ,‬המשקף צורת כתיב קדומה לנקבה נוכחת: "קוּמִי (לכי) [לָךְ] רַעְיָתִי יָפָתִי וּלְכִי לָךְ" (שיה"ש ב‪,‬יג)‪.‬‬

‫צורת כתיב קדומה זו רווחת הרבה במקרא‪ ,‬להלן מספר דוגמאות קטן‪:‬‬
מַה יֶּשׁ (לכי) [לָךְ] בַּבָּיִת" (מל"ב ד‪,‬ב)‪.‬‬
‫"(ואתי) [וְאַתְּ] אָלִית וְגַם אָמַרְתְּ בְּאָזְנַי (שופ' יז‪,‬ב)‪.‬‬
"אֹכֶלֶת אָדָם (אתי) [אָתְּ] וּמְשַׁכֶּלֶת (גּוַֹיִךְ) [גּוֹיַיִךְ] הָיִית" (יחז' לו‪,‬יג)‪.‬‬
‫"מַדּוּעַ (אתי הלכתי) [אַתְּ הֹלֶכֶת] אֵלָיו הַיּוֹם" (מל"ב ד‪,‬כג)‪.‬‬

‫מה שנוגע לעניינו הוא‪ ,‬שאף שצורת כתיב קדומה זו משתקפת מעשרות מקומות במקרא‪ .‬הספרים הכי מאוחרים‬ ‫שבאה אצלם צורה זו‪ ,‬הם איכה ויחזקאל‪ .‬בספרים המאוחרים יותר‪ ,‬כל ספרי בית‪-‬שני‪ ,‬אין זכר לצורה קדומה זו‪.‬‬
‫מה שאומר שאם הקרי וכתיב הנ"ל בשיה"ש אינו סתם תיקון טעות סופר (כגון בלבול עם המילה "ולכי" שבהמשך‬ ‫הפסוק)‪ ,‬ אלא "עדכון" צורת כתיב קדומה לצורה מאוחרת יותר‪ .‬אזי יש בכך לעזור בשאלה הידועה במחקר לגבי‬ ‫זמן חיבורה של שיר‪-‬השירים‪.‬‬

‫מכיון שצורה זו נפוצה בספרי בית‪-‬ראשון וגלות‪-‬בבל‪ ,‬ומאידך אין לה זכר בספרי בית‪-‬שני כלל‪ .‬א"כ הזמן הכי‬ ‫מאוחר שסביר ששיה"ש נכתבה‪ ,‬הוא גלות‪-‬בבל ולא בית‪-‬שני (כפי שטוענים לא מעט חוקרים)‪.‬‬

[פורסם בעבר על-ידי באתר הקודם של "מקרא וביקורת" - 12/04/2020]

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

‫האם הר חרמון הוא “הר האלהים”?‬

‫חג שמיני עצרת – המצאה מאוחרת?‬

‫מתי חוברה פרשת ברכת משה לשבטי ישראל?‬