‫קיומה של התורה בידי השומרונים ואיחור‬ ‫התורה‬

 ‫האם קיומה של התורה על חמשת חומשי התורה בידי השומרונים ('כותים') אינה סותרת את השערת המקורות של‬ ‫חוקרי המקרא? הלא השומרונים היו מופרדים מהיהודים עוד טרם התגבשותה של התורה בידי עזרא‪ ,‬הלא כן?‬
‫בקומראן נמצאו עותקים רבים של ספרי המקרא‪ ,‬חלקם הגדול דומה יותר לנוסח היהודי וחלקם דומה יותר לנוסח‬ ‫השומרוני‪ , ‬ולפיכך מכונה חלק זה נוסח "קדם‪-‬שומרוני"‪ .‬למה "קדם‪-‬שומרוני"?‬

‫השינויים בין הנוסח היהודי לשומרוני והקדם‪-‬שומרוני‪ ,‬הינם כמעט כולם שיטתיים‪ .‬כשהקדם‪-‬שומרוני והשומרוני‬ ‫מאופיינים בכמה סוגי שינויים (ראה עמנואל טוב, 'ביקורת נוסח המקרא' עמ' ‪ 67‬ואילך)‪:‬‬
‫א) הרמוניזציה‬
ב) שינויים בעקבות כתובים מקבילים‬
ג) הוספת 'מקור' למובאה‬
‫ד) צו וביצועו‬
ה) תיקונים לשוניים‬
ו) תיקוני כתיב‬
ז) צורות בלתי רגילות‬
ח) התאמות דקדוקיות‬

‫אך בצד הדמיון הגדול בין הנוסח השומרוני לקדם‪-‬שומרוני‪ ,‬בקדם‪-‬שומרוני חסר כל הנושא החוזר שוב ושוב‬ בנוסח השומרוני בדבר קדושת שכם והר‪-‬גריזים‪ .‬ומכיון שלא סביר שאנשי כת‪-‬קומראן (או מעתיקי הנוסחים‬ ‫המקראיים) לקחו את התורה השומרונית וצינזרו את כל נושא קדושת הר‪-‬גריזים‪ ,‬ברור שהכתבים הקומראניים‬ הדומים לנוסח השומרוני‪ ,‬מייצגים את הנוסח שעליו הסתמך הנוסח השומרוני‪ .‬ולכן כתבים אלו ראויים לכינוי‬ ‫'קדם‪-‬שומרוניים'‪.‬‬
‫כבר עובדה זו לכשעצמה‪ ,‬יש בה כדי לתת לנו סיבה לשער ולתארך את התורה השומרונית לימי בית‪-‬שני אז ידוע לנו על ‫קיומו של הנוסח הקדם‪-‬שומרוני (בוודאי שאין שום הכרח בזה)‪.‬‬

‫אסתר אשל וחנן אשל כותבים במאמרם "תארוך התגבשותו של החומש השומרוני" ("ספר השומרונים"‪ ,‬יד בן‪-‬צבי‪‫, ירושלים ‪ 2002‬). שבעיון בכתבים הקדם‪-‬שומרוניים שנמצאו בקומראן‪ ,‬ניתן להבחין שאינם מייצגים תקופה‬ ‫מסוימת‪ ,‬אלא יש בהם כתבים מתקופות שונות‪ .‬ובמשך כל אותן תקופות‪ ,‬התפתחה האסכולה ההרמוניסטית‬ ‫המשתקפת בכתבים אלו‪ ,‬כשמזמן לזמן ההרמוניזציה בתורה מתרבה עוד ועוד‪.‬‬
‫כותבים א' וח' אשל‪ ,‬שניתן למקם את תקופת התגבשותו של הנוסח השומרוני‪ ,‬אם נשווה אותו להתפתחות הכתבים ‫ההרמוניסטיים‪ .‬שכן בכתבים הללו ניתן להבחין שישנם כתבים שיש בהם הרמוניזציה רבה יותר מאשר בנוסח ‫השומרוני‪ .‬ לדבריהם‪ ,‬הנוסח השומרוני דומה דווקא לכתבים ההרמוניסטיים שנכתבו במאה ה‪ 2-‬לפנה"ס‪.‬‬

‫ואצטט מדבריהם (שם‪ ,‬עמ' ‪ ,151‬ההדגשה שלי)‪" :‬לקביעת תאריך התהוותו של הנוסח השומרוני יש חשיבות‬ ‫ל‪ ,4QTEST-‬המכיל קטעים משמות (בנוסח ההרמוניסטי)‪ ,‬במדבר ודברים וכן פשר ליהושע ו כו‪ .‬במגילה זו‪,‬‬ ‫שהועתקה ברבע הראשונה של המאה הראשונה לפנה"ס‪ ,‬מופיע נוסח הרמוניסטי של ספר שמות‪ ,‬הזהה בהיקף‬ ‫עריכתו לנוסח השומרוני‪ .‬עובדה זו מעידה על כך שנוסח זה נערך‪ ,‬נתקבל ורווח כבר במאה השניה לפנה"ס‪ .‬על כן‬ ‫דומה שמציאותם של טקסטים שעריכתם מקיפה יותר מהנוסח השומרוני‪ ,‬הכתובים בכתב החשמונאי וההרודיאני‪,‬‬ ‫וכן הקטע ההרמוניסטי ב‪ ,4QTEST-‬מעידים כי הנוסח שעומד ביסוד הנוסח השומרוני נתגבש במאה השניה‬ ‫לפנה"ס"‪.‬‬
‫וקטע נוסף (שם‪ ,‬ההדגשה שלי)‪" :‬ניתן להניח שהשומרונים בחרו בנוסח יהודי הרמוניסטי של חמשה חומשי תורה‫, שרווח לפני התקופה החשמונאית‪ .‬נוסח זה הגיע לידי השומרונים בתקופה שקדמה להרעת היחסים בין ‫היהודים לשומרונים‪ ,‬עם הקמת המדינה החשמונאית‪ .‬ניתן להניח שלנוסח זה הוסיפו סופרים שומרונים‪ ,‬שפעלו‬ ‫ליד המקדש בהר גריזים במהלך המאה השניה לפנה"ס‪ ,‬את התוספות הכיתתיות"‪.‬‬

‫א"כ למסקנת הדברים‪ ,‬התורה היהודית הגיעה לידי השומרונים רק במאה ה‪ 2-‬לפנה"ס‪ ,‬ולכן קיומה של התורה‬ ‫השומרונית אין בה כדי להעיד על קדמותה של התורה היהודית מימי בית‪-‬שני‪.‬‬

‫[פורסם על‪-‬ידי במקור בפורום ביקורת המקרא באתר היידפארק – ‪ ,2/6/2010‬עם תיקוני ניסוח]‬

‫החומש השומרוני בולט בשונותו מהחומש היהודי בעיקר בשני דברים‪ :‬א'‪ ,‬החומש השומרוני הוא נוסח הרמוניסטי‪.‬‬ ‫ב'‪ ,‬יש בו שינויים והוספות כיתתיות בדבר קדושת "הרגריזים" (כך נכתב 'הר גריזים' ע"פ הנוהג והנוסח‬ ‫השומרוני)‪.‬‬
‫השוני השני נעשה בידי השומרונים עצמם‪ ,‬אך האם השוני הראשון – הנוסח ההרמוניסטי – נעשה בידי השומרונים ‫או שכך קיבלו אותו לידיהם?‬

‫מגילות קומראן המקראיות מחולקות לכמה קבוצות‪ :‬א) מגילות הדומות לנוסח המסורה‪ .‬ב) מגילות הדומות לנוסח‬ ‫העולה מתרגום השבעים‪ .‬ג) מגילות הרמוניסטיות (מכונות גם 'קדם‪-‬שומרוניות')‪ .‬ד) מגילות שאינן דומות‬ ‫לקבוצות הקודמות‪.‬‬

‫אסתר וחנן אשל הוכיחו (שם) שקבוצת המגילות ההרמוניסטיות משקפת תהליך ארוך של הרמוניזציה שהחלה‬ ‫במאה ה‪ 2-‬לפנה"ס ונמשכה עד למאה ה‪ 1-‬לסה"נ‪ ,‬כשהמגילות משקפות מספר שלבים של הרמוניזציה‪.‬‬
‫הנוסח ההרמוניסטי השומרוני משקף מצב של אמצע תהליך ההרמוניזציה‪ ,‬ואינו מכיל את השינויים ההרמוניסטיים‬ המאוחרים‪.‬‬

‫מכיון שהמגילות ההרמוניסטיות הן הרמוניסטיות יותר מהחומש השומרוני‪ ,‬מה גם שבמגילות אלו אין את השינויים ‫הכיתתיים השומרוניים בדבר קדושת הר‪-‬גריזים (ראה בענין לעיל)‪ ,‬מכך עלינו להסיק שהיתה אסכולה יהודית החל‬ ‫מהמאה ה‪ 2-‬לפנה"ס (או כבר קודם לכן) שטענה להרמוניזציה של התורה‪ ,‬תהליך שנמשך משך מספר דורות‪.‬‬
(ייתכן שבתקופה זו היה פולמוס איך להתמודד עם הסתירות הפנימיות הרבות בתורה‪ ,‬בעוד ה'פרושים' המציאו את ‫שיטת ה'דרש' והוצאת דברים מהקשרם ומפשטם לפתרון סתירות‪ ,‬אסכולה אחרת דגלה בצורך ליצור נוסח הרמוניסטי של‬ ‫התורה ובכך לפתור סתירות)‪.‬‬
‫ההרמוניות שבנוסח השומרוני זהה דווקא למגילות ההרמוניסטיות שנכתבו במאה ה‪ 2-‬לפנה"ס ולא למגילות‬ ‫המאוחרות יותר או הקדומות יותר‪.‬‬
‫העולה מכך שלמעשה במאה ה‪ 2-‬לפנה"ס לקחו השומרונים נוסח הרמוניסטי יהודי – הרמוניסטי בשלב ביניים –‬ ‫והוסיפו על הנוסח ההרמוניסטי הזה בעיקר את השינויים הכיתתיים!‬

‫ראה דברי הסיכום של אשל: "‪‬דומה אפוא שבבסיס הנוסח השומרוני עמד נוסח יהודי‪ ,‬שאותו אימצו השומרונים‬ ‫במאה השנייה לפנה"ס‪ .‬הנוסח השומרוני מעיד שהשומרונים סברו‪ ,‬בדומה לסופרים יהודים שפעלו באותה תקופה‪,‬‬ ‫שיש ליישב את הסתירות הפנימיות המצויות במקרא‪ .‬לפיכך הם בחרו‪ ,‬כבסיס הנוסח שבידם‪ ,‬חמש מגילות שעברו‬ ‫עריכה הרמוניסטית‪ .‬לאחר שמגילות אלו נבחרו‪ ,‬לא עדכנו השומרונים את הנוסח שבידם‪ ,‬אף‪-‬על‪-‬פי שהיו סופרים‬ ‫יהודים שהוסיפו הרמוניזציות נוספות ופתרו קשיים נוספים המצויים בתורה‪ .‬סופרים שומרונים הוסיפו לנוסח‬ ‫היהודי שהם אימצו תוספות כיתתיות‪ ,‬שקבעו שהמקום המקודש הוא הר‪-‬גריזים‪ .‬לפיכך מסתבר‪ ,‬שהנוסח השומרוני‬ ‫מעיד שהיו קשרים בין שומרונים ליהודים במאה השנייה לפנה"ס‪ .‬ במסגרת קשרים אלו התגלגל נוסח הרמוניסטי‬ ‫יהודי‪ ,‬העומד בבסיס הנוסח השומרוני‪ ,‬לידי השומרונים" (ספר השומרונים‪ ,‬שם, עמ’ 152‬‬).

‫מכיון שהאסכולה ההרמוניסטית היהודית לא היתה במיינסטרים כמסתבר (בשונה מנוסח השבעים ומנוסח המסורה‬ ‫הלא‪-‬הרמוניסטיים)‪ ,‬ייתכן שאסכולה זו היתה גם סובלנית יותר מיהודים אחרים כלפי השומרונים‪ ,‬עכ"פ טרם בניית‬ ‫המקדש השומרוני בהר‪-‬גריזים בראשית המאה ה‪ 2-‬לפנה"ס‪.‬‬

‫בקצרה‪ :‬במאה ה‪ 2-‬לפנה"ס אימצו השומרונים נוסח 'הרמוניסטי‪-‬יהודי‪-‬כיתתי'‪ ,‬אליו הוסיפו הוספות כיתתיות‬ ‫שומרוניות בדבר קדושת הר‪-‬גריזים‪ .‬אין הוכחה לכך שהיתה התורה בידי השומרונים קודם למאה ה‪ 2-‬לפנה"ס‪.‬‬

‫[פורסם על‪-‬ידי במקור בפורום ביקורת המקרא באתר היידפארק – ‪18/12/2013‬‬]

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

‫האם הר חרמון הוא “הר האלהים”?‬

‫חג שמיני עצרת – המצאה מאוחרת?‬

‫מתי חוברה פרשת ברכת משה לשבטי ישראל?‬