סתירה – אילו קרבנות מקריבים ביום הכיפורים?
ישנה לכאורה סתירה אילו קרבנות מקריבים ביום הכיפורים:
בטקס הכיפורים נאמר "בְּזֹאת יָבֹא אַהֲרֹן אֶל הַקֹּדֶשׁ בְּפַר בֶּן בָּקָר לְחַטָּאת וְאַיִל לְעֹלָה [...] וּמֵאֵת עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל יִקַּח שְׁנֵי שְׂעִירֵי עִזִּים לְחַטָּאת וְאַיִל אֶחָד לְעֹלָה. וְהִקְרִיב אַהֲרֹן אֶת פַּר הַחַטָּאת אֲשֶׁר לוֹ וְכִפֶּר בַּעֲדוֹ וּבְעַד בֵּיתוֹ" (ויק' טז,ג-ה).
לעומת זאת בפרשת קרבנות המועדים נאמר "וְהִקְרַבְתֶּם עֹלָה לַיהוָֹה רֵיחַ נִיחֹחַ פַּר בֶּן בָּקָר אֶחָד אַיִל אֶחָד כְּבָשִׂים בְּנֵי שָׁנָה שִׁבְעָה תְּמִימִם יִהְיוּ לָכֶם. וּמִנְחָתָם סֹלֶת בְּלוּלָה בַשָּׁמֶן שְׁלשָׁה עֶשְׂרֹנִים לַפָּר שְׁנֵי עֶשְׂרֹנִים לָאַיִל הָאֶחָד. עִשָּׂרוֹן עִשָּׂרוֹן לַכֶּבֶשׂ הָאֶחָד לְשִׁבְעַת הַכְּבָשִׂים. שְׂעִיר עִזִּים אֶחָד חַטָּאת מִלְּבַד חַטַּאת הַכִּפֻּרִים וְעֹלַת הַתָּמִיד וּמִנְחָתָהּ וְנִסְכֵּיהֶם" (במ' כט,ח-יא).
בטקס הכיפורים הפר לחטאת והאיל לעולה הינם קרבנות פרטיים של הכהן ,ואינם קשורים לענייננו .אבל הקרבנות הציבוריים הנזכרים שם נוגעים לענייננו וסותרים לכאורה את האמור בפרשת קרבנות המועדים.
בעוד בפרשת קרבנות המועדים נאמר שיש להקריב:
לעולה – פר ,1איל 1ו 7-כבשים.
לחטאת – שעיר .1
לעומת זאת בטקס הכיפורים הציווי הוא להקריב:
לעולה – איל .1
לחטאת – 2שעירים ( 1ליהוה ו 1-לעזאזל).
פרשת טקס הכיפורים מתעלמת מהפר ו 7-הכבשים לעולה ,למרות שמזכירה את האיל האחד לעולה.
דחוק לומר שהאיל לעולה הנזכר בויק' הוא בנוסף לאיל הנזכר בבמ' ,ואינו אלא איל הבא כחלק מטקס הכיפורים במנותק מקרבנות היום .שכן בבמ' נאמר רק "מלבד חטאת הכיפורים" ולא נזכרה 'עולת הכיפורים'.
אם כן על פניו נראה שיש כאן סתירה בין שני המקורות לגבי קרבנות יום הכיפורים.
לדעת ראב"ע ורמב"ן האיל לעולה הציבורי הנזכר בפרשת טקס הכפורים הוא חלק מהטקס ,והוא נוסף על קרבנות העולה הנזכרים בפרשת קרבנות המועדים.
[הדברים פורסמו על-ידי וחלקם ע”י ירוק 11בפורום ביקורת המקרא בהיידפארק – ,10-23/9/2013עם קצת תיקוני ניסוח]
תגובות
הוסף רשומת תגובה