העומדים על הברכה והקללה – משקף מציאות היסטורית?
נאמר "וַיְצַו משֶׁה אֶת הָעָם בַּיּוֹם הַהוּא לֵאמֹר. אֵלֶּה יַעַמְדוּ לְבָרֵךְ אֶת הָעָם עַל הַר גְּרִזִּים בְּעָבְרְכֶם אֶת הַיַּרְדֵּן שִׁמְעוֹן וְלֵוִי וִיהוּדָה וְיִשָּׂשׂכָר וְיוֹסֵף וּבִנְיָמִן. וְאֵלֶּה יַעַמְדוּ עַל הַקְּלָלָה בְּהַר עֵיבָל רְאוּבֵן גָּד וְאָשֵׁר וּזְבוּלֻן דָּן וְנַפְתָּלִי" (דב' כז,יא-יג).
מדוע חלוקת השבטים בין שני ההרים היא דווקא כזאת?
שמתי לב לנקודה מעניינת ,והיא שחלוקת השבטים בין ההרים מזכירה מציאות היסטורית מאוחרת יותר.
למעשה ,השבטים העומדים על הר הברכה הינם השבטים שנחלותיהם עומדות באיזורי הליבה של ממלכות ישראל ויהודה , ואילו השבטים ה"מקוללים" העומדים על הר הקללה ,הם אותם שבטים שנחלותיהם עמדו בעבר הירדן המזרחי ובצפון הארץ , רחוק מהמרכז.1
![]() |
נחלות שבטי ישראל (נוצר בידי Janz) |
אבל האם היותם שבטים "מקוללים" משקף רק את היותם שבטי פריפריה או שמא היא משקפת קללה מסויימת?
[הדברים פורסמו על-ידי בפורום ביקורת המקרא בהיידפארק – ,3/9/2015עם שינויי ניסוח]
.1נחלת דן בפועל היתה כנודע בצפון ב"דן" ליד נחלת נפתלי.
.2נחלת שבט מנשה מתפשטת אמנם גם לעבר הירדן המזרחי והיושבים שם גם גלו בידי תגלת פלאסר ,אבל רוב בני "יוסף"(הנזכר בפסוק) טרם גלו ,חצי שבט המנשה ושבט אפרים.
תגובות
הוסף רשומת תגובה