‫הקמת המשכן – האם פרשת הציווי ופרשת‬ ‫הביצוע נכתבו בידי מקור אחד?‬

סיפור הקמת המשכן מתחלק לשניים‪ ,‬פרשת ציווי הקמת המשכן (שמ' כה‪-‬לא) ופרשת ביצוע הקמת המשכן (שמ' ‫לה‪-‬מ)‪ .‬פרשת הביצוע חוזרת כמעט מילה במילה על פרשת הציווי באריכות גדולה‪.‬‬
‫נשאלת השאלה‪ ,‬האם שתיהן‪ ,‬הן פרשת הציווי והן פרשת הביצוע‪ ,‬נכתבו בידי כותב אחד?‬

‫הדעה הרווחת במחקר היא שאכן כל אחת מהן נכתבה בידי כותבים אחרים‪ .‬ניתן להצביע על כמה נקודות‪ ,‬שמחזקות‬ ‫את אפשרות זו‪ ,‬כשמחבר פרשת הביצוע משתמש בפרשת הציווי ומתאים את הדברים להשקפותיו ותפישותיו‪.‬‬

‫א) בולטת בראש ובראשונה העובדה‪ ,‬שבניגוד לפרשת הצווי‪ ,‬שם מזבח הקטורת והכיור נזכרים במקום חריג (שמ' ‫ל) ולא יחד עם שאר כלי המשכן (שמ' כה)‪ ,‬בפרשת הביצוע הם נזכרים יחד עם שאר הכלים (שמ' לז‪-‬לח)‪.‬‬
‫מאחר שראינו (ראו כאן) שכפי הנראה מזבח הקטורת בפרשת הציווי הינו תוספת של התפתחות מאוחרת בפולחן‬ ‫הקטורת‪ ,‬מה שמסביר את מיקומו החריג בפרשת הציווי‪ ,‬מיקומו ה'נכון' בפרשת הביצוע מצביע על כך שכותב‬ ‫פרשת הביצוע אינו כותב פרשת הציווי‪.‬‬

‫ב) יש להבחין גם בהבדלים סגנוניים ביניהם‪:‬‬

  • ‫בולטת במיוחד ההחלפה העקבית של הביטוי "אשה אל אחותה" (כו‪ ,‬ג‪ ,‬ה‪ ,‬ו‪ ,‬יז) בביטוי "אחת אל אחת" (לו‪ ,‬י‪ ,‬יב‪,‬‬ ‫יג‪ ,‬ כב)‪.‬‬
  • ‫אריכות לשונית‪ :‬לדוגמה "וְעָשִׂיתָ קְּעָרֹתָיו וְכַפֹּתָיו וּקְשׂוֹתָיו וּמְנַקִּיֹּתָיו אֲשֶׁר יֻסַּךְ בָּהֵן זָהָב טָהוֹר תַּעֲשֶׂה אֹתָם" (כה‪,‬כט), ‫מול "וַיַּעַשׂ אֶת הַכֵּלִים אֲשֶׁר עַל הַשֻּׁלְחָן אֶת קְעָרֹתָיו וְאֶת כַּפֹּתָיו וְאֵת מְנַקִּיֹּתָיו וְאֶת הַקְּשָׂוֹת אֲשֶׁר יֻסַּךְ בָּהֵן זָהָב טָהוֹר" (לז‪,‬טז)‪ .‬ דוגמה נוספת "וְעָשִׂיתָ סִּירֹתָיו לְדַשְּׁנוֹ וְיָעָיו וּמִזְרְקֹתָיו וּמִזְלְגֹתָיו וּמַחְתֹּתָיו לְכָל כֵּלָיו תַּעֲשֶׂה נְחשֶׁת" (כז‪,‬ג), מול "וַיַּעַשׂ אֶת כָּל כְּלֵי הַמִּזְבֵּחַ אֶת הַסִּירֹת וְאֶת הַיָּעִים וְאֶת הַמִּזְרָקֹת אֶת הַמִּזְלָגֹת וְאֶת הַמַּחְתֹּת כָּל כֵּלָיו עָשָׂה נְחשֶׁת" (לח‪,‬ג)‪.‬‬
  • העדפת צורת הקדמת הנושא בפרשת הביצוע בניגוד לפרשת הציווי‪ ,‬כמו "לֻלָאֹת חֲמִשִּׁים" (לו‪,‬יז) במקום "חֲמִשִּׁים לֻלָאֹת" (כו‪,‬י). "עַמּוּדָיו חֲמִשָּׁה" (לו‪,‬לח), במקום "חֲמִשָּׁה עַמּוּדֵי שִׁטִּים" (כו‪,‬לז). "וְאַדְנֵיהֶם חֲמִשָּׁה נְחשֶׁת"(לו‪,‬לח), ‫במקום "חֲמִשָּׁה אַדְנֵי נְחשֶׁת" (כו‪,‬לז). "קְלָעִים חֲמֵשׁ עֶשְׂרֵה אַמָּה" (לח‪,‬יד), במקום "וַחֲמֵשׁ עֶשְׂרֵה אַמָּה קְלָעִים" (כז‪,‬יד). "קְלָעִים חֲמֵשׁ עֶשְׂרֵה" (לח‪,‬טו), במקום "חֲמֵשׁ עֶשְׂרֵה קְלָעִים" (כז‪,‬טו)‪ .‬שימוש רווח בצורה זו אגב‪ ,‬נחשב ‫לאחד המאפיינים של העברית המקראית המאוחרת‪.‬‬

המשכן. איור מתוך תנ"ך הולמן, שנת 1890

‫ועתה, אם אכן פרשת הציווי ופרשת הביצוע נכתבו בידי כותבים שונים‪ ,‬אזי נשאלת השאלה מי הסתמך על מי?‬

‫והנה‪ ,‬מיקומם ה'נכון' של מזבח הקטורת והכיור בפרשת הביצוע מצביע על כך שפרשת הביצוע היא זו שהסתמכה ‫על פרשת הציווי‪.

‫יש להוסיף לכך קטע הנראה כהעתקה שגויה‪ ,‬המצביעה אף היא על כך‪:‬‬
‫בפרשת הציווי נאמר "וְיִהְיוּ תֹאֲמִם מִלְּמַטָּה וְיַחְדָּו יִהְיוּ תַמִּים עַל רֹאשׁוֹ אֶל הַטַּבַּעַת הָאֶחָת כֵּן יִהְיֶה לִשְׁנֵיהֶם לִשְׁנֵי הַמִּקְצֹעֹת יִהְיוּ" (כו‪,‬כד)‪ ,‬ואילו בפרשת הביצוע נאמר "וְהָיוּ תוֹאֲמִם מִלְּמַטָּה וְיַחְדָּו יִהְיוּ תַמִּים אֶל רֹאשׁוֹ אֶל הַטַּבַּעַת הָאֶחָת כֵּן עָשָׂה לִשְׁנֵיהֶם לִשְׁנֵי הַמִּקְצֹעֹת" (לו‪,‬כט)‪ .‬הכותב של פרשת הביצוע שכח להחליף את הלשון של המילה "יהיו" שבציווי בצורה המתאימה לביצוע "היו"!‬

‫ואכן‪ ,‬במחקר מקובל לשייך את פרשת הציווי למקור הכוהני – ס"כ‪ ,‬ואילו את פרשת הביצוע לאסכולת הקדושה –‬ ‫סה"ק (ראו י' קנוהל‪ ,‬מקדש הדממה‪ ,‬עמ' ‪66-63‬‬).

[פורסם בעבר על-ידי באתר הקודם של "מקרא וביקורת" - 18/03/2020]

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

‫האם הר חרמון הוא “הר האלהים”?‬

‫חג שמיני עצרת – המצאה מאוחרת?‬

‫מתי חוברה פרשת ברכת משה לשבטי ישראל?‬