‫הנביא יואל – האם הוא חי בכלל בימי שיבת‬ ‫ציון?‬

הן בקרב הפרשנים המסורתיים והן במחקר ניתנו תיארוכים רבים ושונים לימי פעולתו של הנביא יואל בן פתואל‪,‬‬ ‫ההוא מספר יואל‪ ,‬מתרי‪-‬עשר‪ ,‬תיארוכים בטווח של כ‪ 500-‬שנה‪ ,‬מימי יהורם מלך יהודה במאה ה‪ 9-‬לפנה"ס ועד‬ ‫תלמי בסוף המאה ה‪ 4-‬לפנה"ס‪ .‬ברשומה זו אציג את הדעה השלטת כיום במחקר‪ ,‬לפיה יואל היה נביא שפעל בימי‬ ‫שיבת ציון‪ ,‬כנראה בראשית המאה ה‪ 5-‬לפנה"ס‪.‬‬

‫הטווח הרחב שנתנו רבים וטובים לתיארוך ספר יואל‪ ,‬נובע מכך שאין בספר ציונים מפורשים לאירועים היסטוריים‬ ‫מהם נוכל ללמוד בצורה ישירה על זמנו של יואל‪ .‬למרות זאת ניתן למצוא מספר רמזים היכולים לכוון אותנו‬ ‫לתקופה הכי מתאימה – התקופה שאחרי חנוכת בית‪-‬המקדש השני (‪ 515‬לפנה"ס) ולפני עלייתו של עזרא הסופר‬ ‫המהפכני (‪ 458‬לפנה"ס)‪ ,‬ולהבנתי לא לפני ראשית המאה ה‪ 5-‬לפנה"ס כדלהלן‪.‬‬

‫בספר אנו יכולים למצוא מספר רמזים‪:‬‬

‫א‪ .‬ישנם פסוקים מהם נשמע שהחורבן והגלות אינם כה רחוקים והטראומה עדיין זכורה היטב‪ .‬ראו "וְקִבַּצְתִּי אֶת כָּל הַגּוֹיִם וְהוֹרַדְתִּים אֶל עֵמֶק יְהוֹשָׁפָט וְנִשְׁפַּטְתִּי עִמָּם שָׁם עַל עַמִּי וְנַחֲלָתִי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר פִּזְּרוּ בַגּוֹיִם וְאֶת אַרְצִי חִלֵּקוּ" ‫(ד‪,‬ב), "מִצְרַיִם לִשְׁמָמָה תִהְיֶה וֶאֱדוֹם לְמִדְבַּר שְׁמָמָה תִּהְיֶה מֵחֲמַס בְּנֵי יְהוּדָה אֲשֶׁר שָׁפְכוּ דָם נָקִיא בְּאַרְצָם" (שם‪,‬יט)‪.‬‬

‫ב‪ .‬בית המקדש עומד על תילו ומקריבים בו קרבנות‪ .‬כך עולה מפסוקים כמו "אִסְפוּ זְקֵנִים כֹּל יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ בֵּית יְהֹוָה אֱלֹהֵיכֶם" (א‪,‬יד), "בֵּין הָאוּלָם וְלַמִּזְבֵּחַ יִבְכּוּ הַכֹּהֲנִים מְשָׁרְתֵי יְהֹוָה" (ב‪,‬יז)‪ ,‬וראו א‪,‬ט‪ ,‬יג; ב‪,‬יד‪.‬‬

‫ג‪ .‬קהלו של הנביא הם "בני ציון" (ב‪,‬כג)‪" ,‬בני יהודה ובני ירושלם" (ד‪,‬ו‪ ,‬ח‪ ,‬יט)‪ ,‬אותם הוא מכנה "בני ישראל" ‫(ב‪,‬כז; ד‪,‬טז)‪ .‬ אלו כינויים דומים לאלו בהם כונו יושבי יהודה בימי שיבת ציון (ראו עז' ד‪,‬ו; נחמ' ב‪,‬י; יא‪,‬ג‪ ,‬כ)‪.‬‬

‫ד‪ .‬היוונים מוכרים עדיין רק כסוחרים ולא ככובשים‪ ,‬ראו "וּבְנֵי יְהוּדָה וּבְנֵי יְרוּשָׁלַם מְכַרְתֶּם לִבְנֵי הַיְּוָנִים" (ד‪,‬ו)‪.‬‬

‫ה‪ .‬צידון (ד,ד) טרם נענשה‪ ,‬כלומר טרם נחרבה בימי ארתחשסתא ה‪ 3-‬בסביבות ‪ 350‬לפנה"ס‪.‬‬

‫ו‪ .‬הנביא פונה לכל שכבות האוכלוסיה‪ ,‬ובמיוחד לכוהנים‪ ,‬אבל ללא שום זכר למלך ושרים‪ ,‬מה שמלמד לכאורה‬ ‫שחי בזמן שאמנם ישבו יהודים ביהודה אבל תחת שלטון זר‪.‬‬

‫ז‪ .‬אחד המאפיינים הבולטים בסגנון והלשון של הספר הוא ההשפעה הבולטת של לשונותיהם של נביאי המקרא על‬ ‫הכותב‪ ,‬ ובהם עמוס‪ ,‬צפניה‪ ,‬עובדיה‪ ,‬נחום‪ ,‬ישעיהו‪ ,‬יחזקאל‪ ,‬יונה ומלאכי‪ .‬למרות שאין וודאות שהכותב הוא זה‬ ‫שהושפע מהם ולא אף אחד מהם ממנו‪ ,‬אבל כיוון שסגנון הכתיבה שלו הוא שימוש בלשונותיהם של נביאים‬ ‫אחרים‪ ,‬סביר יהיה להניח שעכ"פ כמעט כולם הם השפעות שלהם עליו ולא להיפך‪.‬‬

‫ישנם גם רמזים בלשניים היכולים להצביע לנו על התקופה הרלוונטית‪:‬‬

‫א‪ .‬המילה "סוף" במובן של אחרית (ב‪,‬כ)‪ ,‬משתייכת לרובד העברית המקראית המאוחרת במקום 'קץ' הקלאסית‬ ‫(ראו דבה"ב כ‪,‬טז; קהלת ג‪,‬יא; ז‪,‬ב ועוד)‪.‬‬

‫ב‪ .‬הצורה "בני היונים" (ד‪,‬ו) היא צורה עברית מקראית מאוחרת במקום צורת 'בני יון' הקלאסית (ראו דבה"ב כ‪,‬יט‬ ‫ועוד)‪.‬‬

ג. "שֶּׁלַח" (‫ב‪,‬ח) משתייכת לעברית המקראית המאוחרת (ראו נחמ' ד‪,‬יא; דבה"ב כג‪,‬י; איוב לג‪,‬יח ועוד).

‫ד‪" .‬צחנה" (ב‪,‬כ) משתייכת אף היא לעברית המקראית המאוחרת (ראו בן סירא יא‪,‬טו; כב‪,‬א)‪.‬‬

‫ה‪ .‬צורת "חנון ורחום" (ב‪,‬יג) – במקום "רחום וחנון" הקלאסי (ראו יונה ד‪,‬ב; תהל' קיא‪,‬ד; קיב‪,‬ד; קטז‪,‬ה; קמה‪,‬ח;‬ ‫נחמ' ט‪,‬יז‪ ,‬ לא; דבה"ב ל‪,‬ט)‪.‬‬

‫השיקולים הללו מובילים אותנו למסקנה סבירה ביותר‪ ,‬שהנביא יואל פעל בתקופת שיבת ציון‪.‬‬

‫ניתן לדייק אף יותר את התיארוך ולהקדימו מימי עזרא הסופר‪ ,‬זאת מכיון שבעיקרו לשונו של ספר יואל הוא‬ ‫עברית מקראית קלאסית ועם מעט יחסית סימנים לעברית המקראית המאוחרת (המכונה במחקר 'עברית מקראית‬ ‫בייניימית')‪ ,‬זה בדומה לספרים המפורסמים האחרים של ראשית תקופת שיבת ציון חגי‪ ,‬זכריה ומלאכי (ואף ספרים‬ ‫נוספים המתוארכים במחקר לתקופה זו‪ ,‬ כמו "ישעיהו השני") ובניגוד לספרים המאוחרים יותר כמו עזרא‪ ,‬נחמיה‬ ‫ודברי‪-‬הימים‪ .‬מה שנותן לנו טווח השנים שאחרי חנוכת בית‪-‬המקדש השני (‪ 515‬לפנה”ס) ולפני עלייתו של עזרא‬ ‫(‪ 458‬לפנה"ס)‪.‬‬

‫דומני ייתכן אף להקטין טווח זה לראשית המאה ה‪ 5-‬לפנה"ס לכל המוקדם‪ ,‬בעקבות כך שבעזרא‪ ,‬יואל אינו‬ ‫נזכר יחד עם חגי וזכריה שפעלו להקמת המקדש השני ב‪ 515-‬לפנה"ס (ראו עז' ה‪,‬א; ו‪,‬יד)‪ ,‬כך שסביר יותר שפעל‬ ‫מאוחר יותר מהם‪ ,‬נניח ראשית המאה ה‪ 5-‬לפנה"ס לכל המוקדם‪.‬‬ אם כי אין בספר קריאה להקמת המקדש, כך שאולי זו הסיבה מדוע אינו נמנה עמהם.

‫חציו הראשון של ספר יואל נסוב סביב אירוע גדול‪ ,‬שעדיין מתרחש בעת דבריו של יואל‪ ,‬של פשיטת ארבה על‬ ‫הארץ שהביאה לרעב גדול והשביתה את פולחן המנחה והנסכים מהמקדש‪ .‬מתיארוך זה עולה שאירוע משמעותי זה‬ ‫אירוע מתי שהוא במחצית הראשונה של המאה ה‪ 5-‬לפנה"ס‪.‬‬

[פורסם בעבר על-ידי באתר הקודם של "מקרא וביקורת" - 04/12/2019]

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

‫האם הר חרמון הוא “הר האלהים”?‬

‫חג שמיני עצרת – המצאה מאוחרת?‬

‫מתי חוברה פרשת ברכת משה לשבטי ישראל?‬