‫“ישעיהו השני” – על מה ולמה?‬

‫פוסט זה יעסוק בעמדה המקובלת במחקר לפיה חציו השני של ספר ישעיה (פרק מ’ ואילך) אינו נבואות של הנביא‬ ‫ישעיהו בן אמוץ אלא של נביא אחר מתקופת הצהרת כורש וראשית תקופת שיבת ציון‪ .‬נביא זה מכונה במחקר‬ "ישעיהו השני"‪ .‬השאלה הנדונה היא מה הסיבות לייחוס המחצית השניה של ספר ישעיה לנביא אחר?‬

‫תחילה נבחן את הדברים מהזווית ההיסטורית‪ .‬לכשנעיין היטב בס' ישעיהו‪ ,‬ניתן להבחין שמפרק מ' ואילך מיוצגת‬ ‫תקופה שונה ומאוחרת מזו המיוצגת בפרקים א‪-‬לט‪.‬‬

‫תחילה אצטט קטע מדברי פרופ' שלום פאול‪" :‬ישעיהו בן אמוץ ניבא בימי בית‪-‬ראשון‪ ,‬במחצית השנייה של מאה ח' ‫לפסה"נ בעוד ממלכות ישראל ויהודה עומדות על תלן והעם חי בארצו (ישראל חרבה בימיו)‪ .‬בנבואותיו‬ ‫נזכרים עוזיהו (א‪ ,‬א; ו‪ ,‬א)‪ ,‬ אחז (ז‪ ,‬א‪ ,‬ג‪ ,‬י‪ ,‬יב; לח‪ ,‬ח) וחזקיהו (פרקים לו‪-‬לט) מלכי יהודה; ורצין פקח בן רמליהו מלך‬ ‫ישראל (ז‪ ,‬א; ז‪ ,‬ד‪ ,‬ה‪ ,‬ט; ח‪ ,‬ו)‪ ,‬מלך ארם (ז‪ ,‬א‪ ,‬ד‪ ,‬ח; ח‪ ,‬ו; ט‪ ,‬י) – כולם היו בני אותה תקופה‪ .‬ממלכת אשור‬ ‫היא האויב הבלעדי (ז‪ ,‬יז‪ ,‬כ; ח‪ ,‬ד‪ ,‬ז; י‪ ,‬יב ועוד הרבה)‪ ,‬והיא 'שבט אפו' של ה' (י‪ ,‬ה)‪ .‬שלושה ממלכי אשור נזכרים‬ ‫בשם‪ :‬סרגון (כ‪ ,‬א)‪ ,‬סנחריב (לו‪ ,‬א; לז‪ ,‬יז‪ ,‬כא‪ ,‬לז) ואסרחדון (לז‪ ,‬לח)‪ .‬מרדאך בלאדן מלך בבל מוצג באור חיובי‬ ‫בדרשו בשלום המלך חזקיהו המחלים מחוליו (לט‪ ,‬א)‪.‬‬ ‫המאורעות המתוארים בפרקים א‪-‬לט התרחשו בתקופתו של ישעיהו‪ :‬מות המלך עוזיהו (פרק ו)‪ ,‬מלחמת ארם‬ ‫ואפרים ביהודה (פרקים ז‪-‬ח)‪ ,‬הכיבוש האשורי של אשדוד (פרק כ)‪ ,‬וראש לכול‪ ,‬לכידת ערי יהודה ומצור סנחריב‬ ‫על ירושלים בשנת ‪ 701‬לפסה”נ (פרקים לו‪-‬לז)".

‫ניתן להוסיף לדבריו‪ ,‬את איזכורם של "אפרים" ו"שומרון" מעל ‪ 20‬פעם בחלק א' (לא כולל כינוים בשם‬ "ישראל")‪ ,‬כשבחלק ב' אינם נזכרים כלל‪.‬‬
‫כמו כן ישעיהו עצמו אינו נזכר אלא רק בחלק א'‪.‬‬

‫אגב‪ ,‬כפי שניתן לשים לב‪ ,‬הדמויות והאירועים בפרקים א‪-‬לט‪ ,‬אינם מסודרים בסדר כרונולוגי!‬

‫לעומת כל הדמויות והאירועים בחלק א' (פרקים א‪-‬לט) שהם בני תקופתו של הנביא ישעיהו‪ ,‬הדמויות והאירועים‬ ‫בחלק ב' (פרקים מ‪-‬סו) הינם מאוחרים לתקופתו של ישעיהו‪.‬‬

‫וראה בענין זה קטע נוסף מדברי פרופ' פאול‪" :‬המלך היחיד המופיע בנבואותיו של 'ישעיה השני' הוא כורש מלך‬ ‫פרס (‪ 530-559‬ לפסה"נ)‪ .‬הוא נזכר בהן מפורשות (מד‪ ,‬כח; מה‪ ,‬א) או ברמז גלוי (מא‪ ,‬ב‪-‬ג‪ ,‬כה; מג‪ ,‬יד; מה‪,‬‬ ‫א‪-‬ו‪ ,‬יג; מו‪ ,‬יא; מח‪ ,‬יד‪-‬טו)‪ ,‬ והוא מכונה‪" :‬רעי" (מד‪ ,‬כח)‪" ,‬משיחו" (מה‪ ,‬א) ו"איש עצתי" (מו‪ ,‬יא) של ה'‪ .‬כורש‪,‬‬ ‫המלך הזר‪ ,‬מופיע על במת ההיסטוריה כמכשיר ביד ה'‪ ,‬וייעודו לשחרר את בני ישראל משביים בבבל ולהשלים את‬ ‫חפצו של ה' לבנות את ירושלים ובית המקדש (מד‪,‬ כח)‪ .‬בני ישראל שיוושעו באמצעותו של כורש מצווים‪" :‬צאו‬ ‫מבבל ברחו מכשדים" (מח‪ ,‬כ)‪ ,‬ו"סורו סורו צאו משם" (נב‪ ,‬ יא)".‬‬

‫למעשה‪ ,‬אין בספר נבואה המזכירה את "בבל" כמי שאמורה להחריב ולהגלות את ישראל (חוץ מאמירה לחזקיהו‬ ‫שיהודה תהיה ואסאלית של בבל‪ ,‬לט‪,‬ו‪-‬ז)‪ .‬אלא היא נזכרת רק כמי שכבר הגלתה והחריבה‪ ,‬ואמורה לבא על עונשה‬ ‫(פרקים יג‪-‬יד‪ ,‬ומז)‪.‬‬
‫אם ישעיהו בן אמוץ הוא זה שממנו באו כל פרקי הספר‪ ,‬למה אין הוא מוכיח ומזהיר את ישראל מפני בבל? בפרט‪,‬‬ ‫שבחלק א' הנביא מזהיר באריכות מפני "אשור" (פרקים ז‪-‬ח)‪.‬‬
‫גם אין ישעיהו מנבא ליהודה על גלות העתידה לבוא (חוץ ממשפט סתום אחד שניתן לפרשו בדרכים נוספות‪ ,‬ראה‬ ‫ו‪,‬יג)‪ ,‬וגם איננו מזהיר את העם מפניה‪.‬‬
‫(לענין שיוך פרקים יג‪-‬יד לישעיהו בן אמוץ או לנביא אחר‪ ,‬ידובר בהזדמנות אחרת)‪.‬‬

‫וראה דברי פרופ' אלכסנדר רופא בענין (בספרו 'מבוא לספרות המקרא'‪ ,‬עמ' ‪232‬): "הטענה מן השוני שבתנאים‬ ‫ההיסטוריים אינה נובעת (רק) מכפירתם של חוקרים מודרניים ביכולתו של נביא לחזות מראש מאורעות שבאו‬ ‫מאה וחמישים שנה אחריו‪ .‬ העיקר הוא בכך‪ ,‬שהנביא בישע' מ' ואילך אינו חוזה את גלות בבל ואת עליית פרס –‬ ‫הוא מדבר מתוך המציאות החדשה הזאת" (ההדגשה במקור)‪.‬‬

‫יוצא איפוא‪ ,‬שלא סביר לשייך את הפרקים מ' ואילך לישעיהו בן אמוץ‪ ,‬שכן אין שם זכר לתקופתו‪ .‬אלא סביר יותר‬ ‫לשייך את הפרקים הללו לנביא‪/‬ים מראשית תקופת שיבת‪-‬ציון‪ ,‬התקופה המשתקפת מתוך הדברים‪.‬‬

‫מקובל בקרב חוקרים רבים כי ראב"ע מרמז כדרכו‪ ,‬כי מפרק מ' ואילך בישעיה‪ ,‬איננו מדברי ישעיהו בן אמוץ אלא‬ ‫מדברי נביאים אחרים‪.‬‬
הם מתבססים על דבריו אלו‪" :‬נחמו נחמו עמי – נדבקה זאת הפרשה‪ ,‬בעבור שהזכיר למעלה כי כל אוצרות המלך ‫גם בניו יגלו לבבל‪ ,‬על כן אחרי זאת הנחמות"‪ .‬ובהמשך הוא כותב "ודע כי מעתיקי המצוות ז"ל אמרו כי ספר‬ ‫שמואל כתבו שמואל‪ ,‬והוא אמת עד וימת שמואל [...] ויש להשיב כאשר ישמעו שם הנביא‪ ,‬ואם איננו – והמשכיל ‫יבין" (ראב"ע ישע' מ‪,‬א)‪.‬‬
בדברים אלו‪ ,‬נרמזת לכאורה הטענה הנזכרת‪ ,‬בדבר אי איזכור שמו של ישעיהו מפרק מ' ואילך‪ .‬וראב"ע מקשר‬ ‫זאת לנושא שדנו בו חז"ל בדבר זיהוי כותבי ספרי התנ"ך‪ .‬משתמע מכך שהוא סבור שאין לשייך מכאן ואילך ‫לישעיהו שכן אין שמו נזכר לאחר מכן‪ .‬אך לא אומר זאת במפורש אלא סותם כדרכו בעניינים אלו "והמשכיל ‫יבין"‪.‬‬

‫[פורסם על‪-‬ידי במקור בפורום ביקורת המקרא באתר היידפארק – ‪ ,9/8/2010‬עם הרחבות ותיקוני נוסח]‬

‫עברית מקראית ביניימית‪-‬מאוחרת בישעיה השני‬

‫בישעיהו השני (מ‪-‬סו) ישנן טביעות אצבע של העברית המקראית הביינימית והמאוחרת‪ ,‬זו המזוהה עם תקופת סוף‬ ‫גלות בבל – שיבת ציון ואילך‪ ,‬כמצופה מספר שנכתב בתקופה של העברית המקראית הביניימית (שלב המעבר בין‬ ‫העברית המקראית הקלאסית לזו המאוחרת)‪.‬‬

‫להלן מספר דוגמאות‪:‬‬

‫א) 'בין' (בהפעיל)‪ ,‬במובן של 'ללמד' (מ‪,‬יד) = איוב (ו‪,‬כד; לב‪,‬ח)‪ ,‬עזרא (ח‪,‬טז)‪ ,‬נחמיה (ג‪,‬ז; ח‪,‬ג וט)‪ ,‬דברי‬ ‫הימים (ב' לה‪,‬ג)‪ ,‬ דניאל (א‪,‬ד; ח‪,‬טז; י‪,‬יד; יא‪,‬לג)‪ ,‬תהלים (קיט‪,‬כז ולד ועג וקכה ומד וקסט)‪.‬‬

‫ב) 'גאל'‪ ,‬במובן של גועל וטומאה (נט‪,‬ג; סג‪,‬ג) = איוב (ג‪,‬ה)‪ ,‬איכה (ד‪,‬יד)‪ ,‬צפניה (ג‪,‬א)‪ ,‬מלאכי (א‪,‬ז‬ ‫ויב)‪ ,‬עזרא (ב‪,‬סב)‪ ,‬ נחמיה(ז‪,‬סד; יג‪,‬כט)‪ ,‬דניאל (א‪,‬ח)‪.‬‬

‫ג) "כְאֶחָד" (סה‪,‬כה) = קהלת (יא‪,‬ו)‪ ,‬עזרא (ב‪,‬סד; ג‪,‬ט; ו‪,‬כ)‪ ,‬נחמיה (ז‪,‬סו)‪ ,‬דברי הימים (ב' ה‪,‬יג)‪ ,‬משנה (ברכות ז‪,‬א‬ וד ועוד)‪.‬‬

‫ד) "מערב"‪ ,‬במקום 'ים' או 'מבוא השמש' (מג‪,‬ה; מה‪,‬ו; נט‪,‬יט) = דברי הימים (א' ז‪,‬כח; יב‪,‬טו; כו‪,‬טז ויח ול; ב' ‫לב‪,‬ל; לג‪,‬יד)‪,‬תהלים (עה‪,‬ז; קג‪,‬יב; קז‪,‬ג)‪ ,‬דניאל (ח‪,‬ה)‪.‬‬

‫ה) 'נשק' במובן של הסקת אש (מד‪,‬טו) = יחזקאל (לט‪,‬ט)‪ ,‬תהלים (עח‪,‬כא)‪ ,‬משנה (תרומות י‪,‬ד ועוד)‪.‬‬

‫ו) ריבוי כפול בצורות הסמיכות‪" :‬ובבתי כלאים" (מב‪,‬כב)‪ ,‬במקום 'ובבתי כלא'‪" .‬בני שכליך" (מט‪,‬כ)‪ ,‬במקום 'בני‬ ‫שכלך'‪" .‬דורות עולמים" (נא‪,‬ט)‪ ,‬במקום 'דורות עולם' (ראה בר' ט‪,‬יב)‪" .‬סעפי הסלעים" (נז‪,‬ה)‪ ,‬במקום 'סעפי‬ הסלע' (ראה שופטים טו‪,‬ח ויא)‪.‬‬

[פורסם על‪-‬ידי במקור בפורום ביקורת המקרא באתר היידפארק – 20/3/2014‬‬]

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

‫האם הר חרמון הוא “הר האלהים”?‬

‫חג שמיני עצרת – המצאה מאוחרת?‬

‫מתי חוברה פרשת ברכת משה לשבטי ישראל?‬