‫נשות עשיו – ממסורת אחת למסורות סותרות‬

‫ישנן בתורה מסורות סותרות בשאלת זהותן של נשותיו של עשיו בנו של יצחק‪.‬‬

‫מסורת אחת‪ ,‬במסגרת סיפור הברכות שנתן יצחק לבניו יעקב ועשיו ובריחת יעקב לפדן‪-‬ארם‪ ,‬כותבת כך‪:‬‬
‫"וַיְהִי עֵשָׂו בֶּן אַרְבָּעִים שָׁנָה וַיִּקַּח אִשָּׁה אֶת יְהוּדִית בַּת בְּאֵרִי הַחִתִּי וְאֶת בָּשְׂמַת בַּת אֵילֹן הַחִתִּי. וַתִּהְיֶיןָ מֹרַת רוּחַ לְיִצְחָק וּלְרִבְקָה" (בר' כו‪,‬לד‪-‬לה)‪ .‬כמו כן נאמר "וַיַּרְא עֵשָׂו כִּי רָעוֹת בְּנוֹת כְּנָעַן בְּעֵינֵי יִצְחָק אָבִיו. וַיֵּלֶךְ עֵשָׂו אֶל יִשְׁמָעֵאל וַיִּקַּח אֶת מַחֲלַת בַּת יִשְׁמָעֵאל בֶּן אַבְרָהָם אֲחוֹת נְבָיוֹת עַל נָשָׁיו לוֹ לְאִשָּׁה" (שם כח‪,‬ח‪-‬ט)‪.‬‬

יעקב קונה את הבכורה מעשו בנזיד, ציור ממעגלו האמנותי של מתיאס סטום

‫מסורת אחרת מציינת שמות שונים בהחלט‪ ,‬מסורת זו מובאת בפרשה שכותרתה "אלה תולדות עשו הוא אדום" ‫(בר' לו‪,‬א)‪:‬‬ ‫"עֵשָׂו לָקַח אֶת נָשָׁיו מִבְּנוֹת כְּנָעַן אֶת עָדָה בַּת אֵילוֹן הַחִתִּי וְאֶת אָהֳלִיבָמָה בַּת עֲנָה בַּת צִבְעוֹן הַחִוִּי. וְאֶת בָּשְׂמַת בַּת יִשְׁמָעֵאל אֲחוֹת נְבָיוֹת" (שם‪,‬ב‪-‬ג)‪.‬‬

‫בחלק מהשמות יש דמיון‪:‬‬
‫"בשמת בת אילון החתי" (כו‪,‬לד) = "עדה בת אילון החתי" (לו‪,‬ב)‪.‬‬
"מחלת בת ישמעאל […] אחות נביות" (כח‪,‬ט) = "בשמת בת ישמעאל אחות נביות" (לו‪,‬ג)‪.‬‬
"בשמת בת אילון החתי" (כו‪,‬לד) = "בשמת בת ישמעאל אחות נביות" (לו‪,‬ג)‪.‬‬

‫דמיון זה מצביע לכאורה על מקור משותף קודם לשתי המסורות הללו‪ ,‬מקור שהשתבש במסורות שהתפתחו‬ ‫בעל‪-‬פה עד שהועלו על הכתב‪.‬‬

[פורסם בעבר על-ידי באתר הקודם של "מקרא וביקורת" - 24/11/2019]

תגובות

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

‫האם הר חרמון הוא “הר האלהים”?‬

‫חג שמיני עצרת – המצאה מאוחרת?‬

‫מתי חוברה פרשת ברכת משה לשבטי ישראל?‬