‫אדם או אנוש? מי בן האדם או בן האנוש‬ ‫הראשון?‬

‫ידוע וברור הדבר שהדמות האנושית הראשונה לפי המסורת המקראית היא דמות בשם "אדם"‪ .‬בפוסט זה אראה ‫סימנים ברורים למדי שהיתה מסורת מקראית חלופית לסדר הדורות הראשונים‪ ,‬בה הדמות הראשונה אינה "אדם" ‫אלא דמות בשם "אנוש". ‬ממסורת זו נוצר ונותר המונח 'בני אנוש' ל'בני אדם'‪.‬‬

‫אודות קין בנו של אדם נאמר "וַיֵּדַע קַיִן אֶת אִשְׁתּוֹ וַתַּהַר וַתֵּלֶד אֶת חֲנוֹךְ [...] וַיִּוָּלֵד לַחֲנוֹךְ אֶת עִירָד וְעִירָד יָלַד אֶת מְחוּיָאֵל וּמְחִיָּיאֵל יָלַד אֶת מְתוּשָׁאֵל וּמְתוּשָׁאֵל יָלַד אֶת לָמֶךְ(בר’ ד‪ ,‬יז‪-‬יח)‪.‬‬

‫והנה אודות שת בן אדם נאמר "וַיְחִי שֵׁת חָמֵשׁ שָׁנִים וּמְאַת שָׁנָה וַיּוֹלֶד אֶת אֱנוֹשׁ. [...] וַיְחִי אֱנוֹשׁ תִּשְׁעִים שָׁנָה וַיּוֹלֶד אֶת קֵינָן. [...] וַיְחִי קֵינָן שִׁבְעִים שָׁנָה וַיּוֹלֶד אֶת מַהֲלַלְאֵל. [...] וַיְחִי מַהֲלַלְאֵל חָמֵשׁ שָׁנִים וְשִׁשִּׁים שָׁנָה וַיּוֹלֶד אֶת יָרֶד. [...] וַיְחִי יֶרֶד שְׁתַּיִם וְשִׁשִּׁים שָׁנָה וּמְאַת שָׁנָה וַיּוֹלֶד אֶת חֲנוֹךְ. [...] וַיְחִי חֲנוֹךְ חָמֵשׁ וְשִׁשִּׁים שָׁנָה וַיּוֹלֶד אֶת מְתוּשָׁלַח. [...] וַיְחִי מְתוּשֶׁלַח שֶׁבַע וּשְׁמֹנִים שָׁנָה וּמְאַת שָׁנָה וַיּוֹלֶד אֶת לָמֶךְ(בר' ה‪ ,‬ו‪-‬כה)‪.‬‬

‫אם נציב את שתי הרשימות זו מול זו נקבל את הרשימה הבאה‪:
‫אדם‬ - ‫אנוש‬
‫קין‬ - ‫קינן‬
חנוך‬ - ‫מהללאל
עירד- ‫ירד‬
‫מחויאל‬ - ‫חנוך
‫מתושאל‬ - ‫מתושלח‬
‫למך‬ - ‫למך‬

‫כשמעיינים בשתי רשימות היוחסין שבטבלה‪ ,‬ניתן מיד להבחין בלא מעט דמיון ביניהן‪.‬‬
א) אדם = אנוש‪ :‬אלו פשוט מילים נרדפות זו לזו‪.‬‬
ב) קין = קינן‪ :‬הדמיון ברור‪.‬‬
ג‪-‬ה) חנוך‪-‬עירד‪-‬מחויאל = מהללאל‪-‬ירד‪-‬חנוך‪ :‬אם הופכים את הסדר של אחת השלשות מבחינים מיד בדמיון‬ ברור‪ .‬חנוך = חנוך‪ :‬שמות זהים‪ ,‬עירד = ירד‪ :‬דומים ביותר‪ ,‬וגם דמיון מעט יש בין מחויאל = מהללאל‪.‬‬
‫ו‪ .‬מתושאל = מתושלח‪ :‬כל ההבדל ביניהם הוא בשתי האותיות האחרונות "אל"-"‬לח"‪ ,‬אותיות שניתן להתבלבל ‫ביניהן‪ .‬יש לציין‪ ,‬שמתרגום‪-‬השבעים עולה נוסח זהה בשני המקומות‪" :‬מתושלח"‪.‬‬
‫ז‪ .‬למך = למך‪ :‬שמות זהים‪.‬‬

‫נמצא שהדמיון בין שתי הרשימות רב למדי‪ ,‬רב מכדי שניתן יהיה לפוטרו בלא כלום מבלי להסיק מסקנה סבירה‬ ‫למדי שמדובר ברשימה אחת של "שבעת הדורות הראשונים"‪ 1‬שנתפתחה בשתי מסורות שונות לשתי רשימות ‫שונות‪.‬‬

אדם הראשון אחרי עשיית החגורה ולפני קבלת כתונת העור

‫אסמכתא לכך שרשימת צאצאי אנוש‪-‬קינן הינה רשימה מקבילה לרשימת צאצאי אדם‪-‬קין‪ ,‬ניתן לראות בכינוי ‫המקראי "אנוש" לכלל האנושות‪ ,‬בני‪-‬אדם‪.‬‬

ראו מספר הקבלות: "אוֹקִיר אֱנוֹשׁ מִפָּז וְאָדָם מִכֶּתֶם אוֹפִיר" (ישע' יג‪,‬יב), "מֵאֱנוֹשׁ יָמוּת וּמִבֶּן אָדָם חָצִיר יִנָּתֵן" (שם נא‪,‬יב), "אַשְׁרֵי אֱנוֹשׁ יַעֲשֶׂה זֹּאת וּבֶן אָדָם יַחֲזִיק בָּהּ" (שם נו‪,‬ב), "מָה אֱנוֹשׁ כִּי תִזְכְּרֶנּוּ וּבֶן אָדָם כִּי תִפְקְדֶנּוּ" (תהל' ח‪,‬ה)‪ ,‬ועוד‪.‬‬

לפי המסורת המקראית‪ ,‬כפי שהיא לפנינו, "‬אנוש" היה נכדו של "אדם" (אדם‪-‬שת‪-‬אנוש)‪ ,‬ואם כן תמוה למדי ‫מדוע שהשם "אנוש" ישמש כמונח מקביל ל"אדם"‪ ,‬בן אנוש = בן אדם‪ .‬ראו "יְהֹוָה מָה אָדָם וַתֵּדָעֵהוּ בֶּן אֱנוֹשׁ וַתְּחַשְּׁבֵהוּ" (תהל' קמד‪,‬ג)‪.‬‬
לאחר שראינו אפשרות סבירה למדי שהיתה רשימה חלופית מקבילה לרשימה בראשותו של "אדם"‪ ,‬רשימה ‫בראשה עמד "אנוש" כמקביל ל"אדם"‪ ,‬יובן הדבר בהחלט‪" .‬אנוש"‪ ,‬לפי המסורת החלופית הוא הדמות הראשונה ‫של הבריאה ולא “אדם”‪.‬‬

‫השפעתה של מסורת זו על השפה‪ ,‬יכולה ללמד שהיא לא היתה מסורת שולית אלא מסורת רווחת למדי‪.‬‬ מאחר שהבנו שאדם ואנוש מייצגים שתי רשימות שונות מקבילות‪ ,‬עלינו להסיק שהרשימה הנוכחת לפנינו במקרא‬ ‫(בר' ד‪,‬כה‪-‬כו; ה‪,‬ג; דבה"א א‪,‬א)‪, ‬בה אנוש מוצג כנכדו של אדם‪ ,‬אינו אלא נסיון לתת מקום לשתי המסורות‬ ‫המקבילות שכל אחת מהן התפתחתה לכיוון שונה וסותר (שינויים בשמות‪ ,‬סדר שונה וצאצאים שונים בהמשך)‪.‬‬
‫השילוב נותן את הבכורה ל"אדם" כשהומצא בשלב זה שם חדש – "שת"‪ ,‬כדי לשמש חוליה מקשרת בין "אדם" ‫ל"אנוש"‪.‬‬

[חלק מהדברים פורסמו בידי ידידי “ירוק ‪ ”11‬בפורום ביקורת המקרא – ‪17/10/2009‬‬]

‫‪ .1‬מעניין לציין שהדמות השביעית בשתי הגרסאות של הרשימה – "למך"‪ ,‬נקשרת לספרה ‪ :7‬בגירסה אחת נאמר עליו "כִּי שִׁבְעָתַיִם יֻקַּם קָיִן וְלֶמֶךְ שִׁבְעִים וְשִׁבְעָה" ‬(בר' ד‪,‬כד)‪ ,‬ובגירסה השניה נאמר "וַיְהִי כָּל יְמֵי לֶמֶךְ שֶׁבַע וְשִׁבְעִים שָׁנָה וּשְׁבַע מֵאוֹת שָׁנָה וַיָּמֹת" (שם ה‪,‬לא)‪

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

‫האם הר חרמון הוא “הר האלהים”?‬

‫חג שמיני עצרת – המצאה מאוחרת?‬

‫מתי חוברה פרשת ברכת משה לשבטי ישראל?‬