‫סיפור מגדל בבל – הרכבה של שני סיפורים?‬

בסיפור מגדל בבל ישנם כמה חיספוסים הגורמים לחשוד שהסיפור הינו הרכבה של שני מקורות שונים לכדי סיפור‬ ‫אחד‪ ,‬או שיש כאן עדיין סיפור אחד‪.‬‬

‫נאמר (בר' יא‪,‬א‪-‬ט)‪:‬‬

א וַיְהִי כָל הָאָרֶץ שָׂפָה אֶחָת וּדְבָרִים אֲחָדִים.
ב וַיְהִי בְּנָסְעָם מִקֶּדֶם וַיִּמְצְאוּ בִקְעָה בְּאֶרֶץ שִׁנְעָר וַיֵּשְׁבוּ שָׁם.
ג וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל רֵעֵהוּ הָבָה נִלְבְּנָה לְבֵנִים וְנִשְׂרְפָה לִשְׂרֵפָה וַתְּהִי לָהֶם הַלְּבֵנָה לְאָבֶן וְהַחֵמָר הָיָה לָהֶם לַחֹמֶר.
ד וַיֹּאמְרוּ הָבָה נִבְנֶה לָּנוּ עִיר וּמִגְדָּל וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם וְנַעֲשֶׂה לָּנוּ שֵׁם פֶּן נָפוּץ עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ.
ה וַיֵּרֶד יְהֹוָה לִרְאֹת אֶת הָעִיר וְאֶת הַמִּגְדָּל אֲשֶׁר בָּנוּ בְּנֵי הָאָדָם.
ו וַיֹּאמֶר יְהֹוָה הֵן עַם אֶחָד וְשָׂפָה אַחַת לְכֻלָּם וְזֶה הַחִלָּם לַעֲשׂוֹת וְעַתָּה לֹא יִבָּצֵר מֵהֶם כֹּל אֲשֶׁר יָזְמוּ לַעֲשׂוֹת.
ז הָבָה נֵרְדָה וְנָבְלָה שָׁם שְׂפָתָם אֲשֶׁר לֹא יִשְׁמְעוּ אִישׁ שְׂפַת רֵעֵהוּ.
ח וַיָּפֶץ יְהֹוָה אֹתָם מִשָּׁם עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ וַיַּחְדְּלוּ לִבְנֹת הָעִיר.
ט עַל כֵּן קָרָא שְׁמָהּ בָּבֶל כִּי שָׁם בָּלַל יְהוָֹה שְׂפַת כָּל הָאָרֶץ וּמִשָּׁם הֱפִיצָם יְהֹוָה עַל פְּנֵי כָּל הָאָרֶץ.

‫הרב מרדכי ברויאר עמד על כמה מהחספוסים הללו‪:‬‬
‫א‪ .‬נאמר "ויהי כל הארץ שפה אחת" – משמע שמדבר על כל הארץ‪ ,‬אז מי הם אלו שנסעו מקדם והתיישבו במקום‬ ‫אחד בארץ שנער? כולם?!‬
‫ב‪ .‬מה היתה מטרת הבניה‪" :‬נעשה לנו שם" או מניעת ההפצה בכל הארץ?‬
‫ג‪ .‬האל יורד "לראות את העיר ואת המגדל אשר בנו בני האדם"‪ ,‬משמע‪ :‬בנו כבר‪ ,‬אבל אחר כך הוא אומר "וזה‬ ‫החלם לעשות‪ , ‬ועתה לא יבצר מהם כל אשר יזמו לעשות"‪ ,‬משמע‪ :‬עדיין לא בנו‪.‬‬
‫ד‪ .‬בתחילה כתוב (ה) "וירד יהוה"‪ ,‬ובהמשך נאמר "הבה נרדה" – משמע שהאל טרם ירד‪.‬‬
‫ה‪ .‬האל אומר (ז) "הבה נרדה ונבלה שם שפתם"‪ ,‬אבל בתיאור הביצוע (ח) כתוב משהו אחר – כתוב שהאל הפיץ‬ ‫אותם‪ ,‬מדוע זה לא מוזכר בתכנון?‬
‫ו‪ .‬הבעיה העיקרית היתה לכאורה המגדל‪ ,‬אבל בסופו של דבר (ח) נאמר "ויחדלו לבנות העיר"‪ ,‬מה עם המגדל‬ ‫שראשו בשמים?‬

‫כל הערות האלו ניתנות לתירוץ כשלעצמן‪ ,‬אבל הרב ברויאר טוען שלמעשה יש כאן שני סיפורים מעורבים‪ .‬האחד‬ ‫– שלם‪ , ‬והשני – קטעים שהוכנסו לתוך הסיפור הראשון העיקרי‪ ,‬כדי להשלים או לייפות את התמונה‪.‬‬

‫הסיפור הראשון אינו יודע כלל מפיזור על פני כל הארץ‪ ,‬אלא רק שכל הארץ היתה שפה אחת ועלה בדעתם לבנות‬ ‫עיר ומגדל לעשות להם שם‪ ,‬האל התנגד לכך ולכן בלל את שפתם‪.‬‬
‫ואילו הסיפור השני יודע שהם בנו את העיר והמגדל כדי שלא לפוץ‪ ,‬וה' ירד והפיץ אותם משם‪.‬‬

‫עתה אחרי שנפריד בין הסיפורים (הסיפור השני צבוע באדום)‪ ,‬נראה כיצד התמיהות נפתרות‪.‬‬

א וַיְהִי כָל הָאָרֶץ שָׂפָה אֶחָת וּדְבָרִים אֲחָדִים.
ב וַיְהִי בְּנָסְעָם מִקֶּדֶם וַיִּמְצְאוּ בִקְעָה בְּאֶרֶץ שִׁנְעָר וַיֵּשְׁבוּ שָׁם.
ג וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל רֵעֵהוּ הָבָה נִלְבְּנָה לְבֵנִים וְנִשְׂרְפָה לִשְׂרֵפָה וַתְּהִי לָהֶם הַלְּבֵנָה לְאָבֶן וְהַחֵמָר הָיָה לָהֶם לַחֹמֶר.
ד וַיֹּאמְרוּ הָבָה נִבְנֶה לָּנוּ עִיר וּמִגְדָּל וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם וְנַעֲשֶׂה לָּנוּ שֵׁם פֶּן נָפוּץ עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ.
ה וַיֵּרֶד יְהֹוָה לִרְאֹת אֶת הָעִיר וְאֶת הַמִּגְדָּל אֲשֶׁר בָּנוּ בְּנֵי הָאָדָם.
ו וַיֹּאמֶר יְהֹוָה הֵן עַם אֶחָד וְשָׂפָה אַחַת לְכֻלָּם וְזֶה הַחִלָּם לַעֲשׂוֹת וְעַתָּה לֹא יִבָּצֵר מֵהֶם כֹּל אֲשֶׁר יָזְמוּ לַעֲשׂוֹת.
ז הָבָה נֵרְדָה וְנָבְלָה שָׁם שְׂפָתָם אֲשֶׁר לֹא יִשְׁמְעוּ אִישׁ שְׂפַת רֵעֵהוּ.
ח וַיָּפֶץ יְהֹוָה אֹתָם מִשָּׁם עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ וַיַּחְדְּלוּ לִבְנֹת הָעִיר.
ט עַל כֵּן קָרָא שְׁמָהּ בָּבֶל כִּי שָׁם בָּלַל יְהוָֹה שְׂפַת כָּל הָאָרֶץ וּמִשָּׁם הֱפִיצָם יְהֹוָה עַל פְּנֵי כָּל הָאָרֶץ.

‫הסיפור הראשון‪ ,‬העיקרי (בשחור) עתה חלק לגמרי ואילו הסיפור השני (באדום) קטוע ביותר‪.‬‬

‫[הדברים פורסמו על‪-‬ידי ידידי "ירוק‪ "11‬בפורום ביקורת המקרא בהיידפארק – ‪ ,3/11/2011‬ובשינויי ניסוח שלי ותוספת קטנה - 21/10/2020]‬


להבנתי‪ ,‬יותר נכון לדבר על כך שיש כאן למעשה בנייה של שני דברים שונים לשתי מטרות שונות‪ ,‬כשתגובת האל‬ לשתי פעולות הבנייה שונה‪:‬‬
‫א) בניית מגדל וראשו בשמים כדי לעשות להם שם‪ ,‬לכך תגובת האל היתה הצורך לבלול את שפתם כדי שלא‬ ‫יכולו לתכנן דברים נוספים: "וַיֹּאמֶר יְהֹוָה הֵן עַם אֶחָד וְשָׂפָה אַחַת לְכֻלָּם וְזֶה הַחִלָּם לַעֲשׂוֹת וְעַתָּה לֹא יִבָּצֵר מֵהֶם כֹּל אֲשֶׁר יָזְמוּ לַעֲשׂוֹת"‪.‬‬
‫ב) בניית עיר משותפת לכולם כדי שלא יפוצו על פני הארץ (בניגוד לציווי "פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת הָאָרֶץ וְכִבְשֻׁהָ", ‫בר' א‪,‬כח)‪,‬ האל החליט להפיצם וכך נפסקה בניית העיר: "וַיָּפֶץ יְהֹוָה אֹתָם מִשָּׁם עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ וַיַּחְדְּלוּ לִבְנֹת הָעִיר"‪.‬‬

עתה‪ ,‬למרות שלא כל החספוסים נעלמו‪ ,‬כמו שתי הירידות של האל‪ ,‬התכנון לבלול את שפתם וביצוע אחר של‬ ‫הפצתם‪ ,‬עדיין קשה להניח שיש כאן שילוב של שני מקורות טקסטואלים שונים‪ ,‬אלא לכל היותר סופר שסיפר‬ ‫סיפור אחד תוך שילוב שתי מסורות שונות על שתי בניות שונות‪ ,‬מה שלא יצא מוצלח במיוחד‪.‬‬

[פורסם בעבר על-ידי באתר הקודם של "מקרא וביקורת" - 21/10/2020]

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

‫האם הר חרמון הוא “הר האלהים”?‬

‫חג שמיני עצרת – המצאה מאוחרת?‬

‫מתי חוברה פרשת ברכת משה לשבטי ישראל?‬